ואת יהודה שלח לפניו אל יוסף להורות לפניו גשנה ויבאו ארצה גשן” (מ”ו כ”ח)
וברש”י: להורות לפניו. כתרגומו לפנות לו מקום ולהורות היאך יתיישב בה: לפניו. קודם שיגיע לשם. ומדרש אגדה להורות לפניו לתקן לו בית תלמוד שמשם תצא הוראה”.

 

“ידועים בעיקר סוף דברי רש”י והלקח החשוב הנלמד מהם, כי עוד בטרם הגיע יעקב למצרים דאג שכבר תהיה שם ישיבה ללמוד בה תורה ושתצא ממנה הוראה, כי בכדי שמקום יוכל להתקיים חובה שיוקם על אדני התורה, שלא יהיה רגע אחד בלי קיום ישיבה, ושתהיה הקמת הישיבה בסיס לחיי המקום.

ויש לתמוה בזה כמה תמיהות:

א. מה מועילה שליחת יהודה לפני כולם להקמת הישיבה, וכי הקמת הישיבה היא בניית בית המדרש והכנת הספסלים או קניית הספרים וכדו’ שלזה מספיק אדם אחד, הלא הקמת ישיבה היא בעצם הלימוד במקום, ומה יועיל לזה יהודה לבדו שילך וילמד שם במקום, וכי ללימוד יחיד ישיבה יקרֵא?

ב. גם ביאור התרגום אינו מובן, מה היה צריך לשלוח את יהודה “לפנות לו מקום ולהורות היאך יתיישב בה”, וכי יוסף ופקידיו תושבי המקום לא יספיקו לזה? וכי יוסף לא דאג להכנת המקום עבור אביו ומשפחתו עוד קודם לכן?

והנראה בזה, שבוודאי כל מקום מגורים חדש עליו להיות מושתת על ישיבה ממנה תצא תורה והוראה, אולם הדבר הבסיסי  והראשוני ביותר הנצרך לפתיחת ישיבה הוא לתכנן את הקמתה כדי לייסד את רוחה ע”פ רוח המקום ותנאי הסביבה. אינה דומה ישיבת “כנסת ישראל” שהוקמה בסלבודקא שבאירופה, לסניפה החדש שהוקם אח”כ בחברון שבארץ ישראל, או לאחר מכן כשעברה לירושלים עיה”ק, (מסופר בשם הסבא מסלבודקא שאמר שבסלבודקא נקט בשבט חובלים ובא”י נקט במקל נועם). ישיבה היא אמנם חממה המנותקת מהסביבה, אבל רוחה והאווירה שבה חייבות להיות מותאמות לסביבה בה היא נמצאת. לכל מקום יש את ההתמודדויות שלו עבורם באה להועיל הישיבה, ועבורם תצא ההוראה מן הישיבה.

אם כן שני הפירושים שהביא רש”י – פירוש התרגום ופירוש המדרש – אחד הם:

יעקב אבינו שלח את יהודה לפניו ללמוד את רוח המקום בגושן, לראות באיזה אופן יש להתיישב בה, באיזה כלים יש להתמודד עם היצר הרע המיוחד למקום זה, מהם ההתמודדויות המיוחדות למקום זה, וכך יוכל לתכנן להם את בית התלמוד אותו יקימו לפי רוח המקום מיד עם הגיעם להתיישב בו, שממנו תצא הוראה למקום, כזו שתתאים לרוח המקום ולהתמודדויות המיוחדות למקום.

וממנו נלמד: לא מספיק לחנך ולהורות כמו שחינכו במקומות אחרים או בזמנים אחרים, את היסודות יש ליטול כמובן מן הזקנים, אולם יש להיות ערניים תמיד להתאים את החינוך לרוח המקום והזמן, להתמודדויות המיוחדות למקום ולזמן בו אנו עומדים, וכמובן גם לחניך הספציפי אותו אנו באים לחנך, להתמודדויות המיוחדות לו.

בברכת הצלחה בעמלנו
רפאל משה אלאלוף
ראש מוסדות “תורת חיים”
מכינה לישיבה קטנה| ישיבה קטנה “מנחת יהודה” לקידום והעצמת תלמידים יראי שמים
toratchaimbb@gmail.com | 052-7665977