פרופסור ל’בריאות הנפש’ בירושלים היה מפנה מטופלים לצדיק הרב אריה לוין, שהצליח לסייע ולהקל מעליהם במצבם המורכב והעגום. פעם נפגשו, והפרופסור שאל את הרב “מה אתה עושה להם, כבוד הרב , כיצד אתה מטפל בהם?” הרב חייך בענווה והשיב בפשטנות “אינני עושה משהו גדול. אני מקשיב להם” .
אחד הפסוקים השגורים בפינו הוא ‘שְׁמַע בְׁנִי מוּסַר אָבִיךָ’, וכל אב ורב מאושר כאשר הבן שומע בקולם. ב”ה הילד ממושמע! בס”ד יש משמעת בכיתה! ‘משמעת’ משורש ש.מ.ע כי הציות והמשמעת בבסיסם – – שמיעה. אך על שמיעה זו להיות ‘דו סטרית’. ככל שנשמע את ילדינו כך הם ישמעו ויהיו ממושמעים לנו.
ל’בן סורר ומורה’, עליו לומדים בפרשתנו, יש דינים וכללים רבים בקביעת התהוותו. המשנה קובעת סנהדרין דף ע”א:( ‘היה אחד מן ההורים גידם אינו נעשה בן סורר ומורה’, וזאת מפני שלא יכולים לקיים דברי הפסוק “ותפשו בו אביו ואמו”. ‘היה אחד מהם חיגר’, אינם יכולים לקיים “והוציאו אותו”. ‘היה אחד מהם אילם או חרש אינו נעשה בן סו”מ’, כי הוריו לא יכולים לקיים “איננו שומע בקולנו”. מקשים, מילא הורה אילם שאינו מדבר לא יכול להוכיח ולייסר כדין. אך מה החיסרון בהורה חרש? ההורים כן מוכיחים את – בנם, והוא, הבן, שאינו חרש, שמע דברי התוכחה. ומדוע, אפוא, אינו נידון בן לאב חרש כמשפט בן סו”מ?
חידש רבינו ה’אמרי אמת’, שנלמד מכאן יסוד עצום בחינוך! כאשר ההורה ‘חרש’, אינו שומע, אינו קשוב  לבנו, אין להאשים ולשפוט את הבן על הידרדרותו המוסרית! השמיעה בבית היא הדדי ת. ההורה משמיע דרך חיים ותוכחת מוסר, ומחובתו גם לשמוע את תגובת הבן ודעתו. בן זה, שהוריו לא שמעוהו, לא הטו אזנם ולא פינו לבם להקשיב לקשייו ולחוש רחשי לב בנם, אין הבן נשפט על נשירתו! הרי זה וזה גורם!
אדם נוסע ברכב חדש ומבריק, צח וזוהר, שומע שירים הבוקעים בעוצמה. והנה, באמצע נסיעתו ברחובות העיר, אבן מושלכת לעברו! הוא עוצר בזעם, יוצא וראה שריטה מכוערת שפוצעת את דלת רכבו החדש! מפלס הזעם עולה בו כשהוא תר אחר ה’פרחח’ המזיק. בראשו חושב על דרכי ענישה ומהלומות הולמות…
הוא רואה ילד כבן 10 ממרר בבכי. “תודה אדוני!” מה תודה?! ילד זה הוא מיידה האבן? האיש מתקרב, – ומבחין בכסא גלגלים הפוך תקוע בין המכוניות ה חונות. הוא לא מבין מה קורה. הילד פותח ומסביר “הובלתי את אחותי הנכה לגן, והיא התהפכה עם כסא הגלגלים בגלל מדרכה עקומה. היא שוכבת כאן, בשול, בין המכוניות החונות, ואיני מצליח לחלצה. ראיתי אותך נוסע, קראתי לעברך. אני צריך את עזרתך.
לא הבחנת בי. נפנפתי וצעקתי. בלית ברירה זרקתי אבן, רציתי שתבחין בי. מצטער, אדוני, אנא עזור לנו!” האיש ממהר לחלוץ את הילדה ואת כסאה, והילד אומר “בוא אתנו הביתה. אבא בוודאי יפצה על הפגיעה ברכבך!” והאיש מחייך ומרגיע “אני דווקא רוצה להשאיר את השריטה, לראות ולזכור מה חשוב בחיים”.
ההתעניינות בחיי בננו, השמיעה לדברים החשובים לו, הם בסיס לתקשורת נכונה, זו שמצילה חיים. אל לנו לגרום לילדינו ‘לזרוק עלינו אבנים’ כדי לתפוס מעט תשומת לב כשאנחנו מרוכזים בשטף נסיעת חיינו.
הקשבה שקטה, מאופקת. לא שמיעה קצרה ותיכף יריית מענה ודחייה. האזנה מכילה. לא האזנה שיפוטית. נלמד “להקשיב מבלי להשיב”. נעודד פתיחות, שיח, נחשוב על הדובר ועל צרכיו ולא על השומע ודעותיו.

נזכה ונכתב לשנה טובה, ‘אז נדברו יראי ד’ איש את רעהו ויקשב ד’ וישמע ויכתב ספר זכרון לפניו…’.
כתיבה וחתימה טובה !
להארות והזמנות: ymm@gmail.com123 יחיאל מיכל מונדרוביץ’