תלמידים שמתנהגים בצורה לא נאותה בבית הספר בדרך כלל נופלים מאחור מבחינה לימודית ומתקשים להשלים פערים. סטטיסטית, רוב הילדים “יעשו צרות” בשלב כלשהו, אך ילד שעושה זאת באופן עקבי עשוי להזדקק לתוכנית התערבות התנהגותית כדי ללמוד לשלוט בהתנהגותו. מטרתה של תוכנית ההתערבות היא לטפל בהתנהגויות שליליות ולמנוע אותן, לא להעניש את הילד. התקווה היא להחזיר אותו למסלול כדי להגדיל את סיכוייו להצליח.

מהי תוכנית התערבות התנהגותית?

תוכנית שנועדה לסייע לילדים עם בעיות התנהגות חוזרות ונשנות בכיתה. המטרה היא ללמד ולתגמל התנהגות טובה (חיזוק חיובי) ולמנוע או לעצור התנהגויות שליליות. ניתן לומר שהתוכנית תורמת גם לייעול ניהול כיתה ופתרון בעיות משמעת. קיומה של תוכנית כזו מאפשר לכל העוסקים בדבר להיות מסונכרנים בנוגע לטיפול בבעיות ההתנהגות של הילד. כלומר, מומחי התנהגות, מדריכים, מורים, בני משפחה וכל המעורבים יכולים לבצע את אותו פרוטוקול להתמודדות עם התנהגות הילד. חשוב לציין שתוכנית התערבות התנהגותית לא תמיד מצליחה בהתחלה, והיא אף עשויה להזדקק לשינויים לאורך זמן. בנוסף, לא כל ילד שמתנהג בצורה לא נאותה בכיתה זקוק להתערבות התנהגותית. תוכנית זו מיועדת לתלמידים עם בעיות התנהגות קשות שמפריעות לתהליך הלמידה בצורה כלשהי.

מעורבות התלמיד

כשאתם יוצרים תוכנית התנהגותית, היא צריכה להיות ייחודית. מה שעובד עבור תלמיד אחד לא בהכרח יעבוד עבור תלמיד אחר. שאלו את התלמיד מה הוא חושב לגבי הבעיה, ומה הוא יכול לעשות כדי לפתור אותה. יהיה מעניין לשמוע את התייחסותו האישית למצב. מהלך כזה גם עוזר לילד להרגיש שיש לו קול בתהליך, וזו דרך מצוינת לוודא שהתוכנית מתאימה ספציפית לצרכים שלו.

ניתוח התנהגות פונקציונלי (יישומי)

תוכנית התערבות התנהגותית סטנדרטית מבוססת על תוצאות ניתוח התנהגות פונקציונלי. לרוב עושה זאת מומחה התנהגות, פסיכולוג או איש מקצוע בחינוך המיוחד. הניתוח מאפשר הבנה טובה יותר של הגורמים להתנהגות הילד, מה שמוביל לגישה אישית יותר. ניתוח פונקציונלי מבוסס על האנגרמה הביהביוריסטית – מניעה (הגורמים), התנהגות ותוצאה.

מה כוללת תוכנית התנהגותית?

אסטרטגיות מניעה

ישנן דרכים שעוזרות למנוע מהתנהגויות שליליות לקרות או להפוך אותן ללא רלוונטיות. כשהתנהגות הופכת ללא רלוונטית, אין לתלמיד שום תמריץ להמשיך איתה. אסטרטגיות לדוגמה: העברת ילד לשולחן אחר או הקדשת זמן לחיזוק התנהגויות חיוביות. שינויים בסביבת הלמידה יכולים לעזור לילדים רבים עם בעיות התנהגות וקשב.

התנהגויות שליליות

תוכנית התערבות התנהגותית צריכה להיות מותאמת אישית לטיפול בהתנהגויות שליליות. התנהגויות אלה עשויות להיות קשורות זו לזו וצריכות להיות מצומצמות בהיקפן. מרבית תוכניות ההתנהגות מתמקדות בהתנהגות שלילית אחת עד ארבע.

אסטרטגיות תגובה

תוכנית התנהגות צריכה לכלול תגובה להתנהגות חיובית ותגובה להתנהגות שלילית. התגובה להתנהגות חיובית חדשה צריכה להיות חזקה כמו התגובה להתנהגות שלילית. ההיבט החשוב ביותר באסטרטגיית תגובה הוא לוודא שהתנהגויות שליליות לא מקבלות חיזוק חיובי. הקפידו לטפל בהתנהגויות אם הן מתרחשות. אסטרטגיות לדוגמה: התעלמות מהתנהגות אך לא מהתלמיד, ושמירה על קור רוח כדי להדוף תוקפנות.

איסוף נתונים

הגדירו ציפיות להתנהגות התלמיד במסגרת זמן מסוימת. אתם רוצים לאסוף נתונים כדי לראות אם תוכנית ההתערבות עוזרת להפחית התנהגות לא נאותה ולהגביר התנהגות חיובית. (מערכת ניהול הכיתה שפיתחנו יכולה לעזור בזה) כשאתם מיישמים את התוכנית, השוו את התקדמות התלמיד למטרה בפועל. זה יעזור לכם לראות אילו חלקים בתוכנית עובדים ואם יש צורך בהתאמות כלשהן.

דברים שחשוב לזכור כשבונים תוכנית התערבות התנהגותית

ילדים משתנים לאורך זמן ועליכם להתאים תוכניות התנהגות שישקפו את השינויים האלה. יתירה מזאת, לא כל התוכניות תעבודנה היטב בפעם הראשונה. לפעמים ההתנהגויות נמשכות, ויש צורך באסטרטגיות חדשות. ייתכן שלבית הספר אין את כל המידע על הגורמים המשפיעים על הילד להתנהג בצורה לא נאותה. לעיתים, הורים וילדים מסתירים מידע רגיש ולכן חיוני לנסות להבין את שורש בעיית ההתנהגות. על בית הספר והמשפחה לבחון את התוכנית באופן קבוע. התוכנית צריכה להשתנות עם הילד כדי להיות יעילה. תגמולים ותמריצים עלולים לאבד את יעילותם לאורך זמן. מה שמעניין ילד השנה אולי ייראה לו תינוקי בשנה הבאה. בנוסף, חשוב שכל המעורבים יתקשרו וימלאו אחר הנחיות התוכנית כדי להגדיל את סיכוייו של הילד להשתפר. רוצים לדעת איך אתם יכולים לנהל את הכיתה שלכם בצורה יעילה וחכמה יותר? אל תהססו לפנות אלינו!  בטלפון 03-7322360 או דרך המייל info@360int.co.il