חלק בלתי נפרד מהלמידה בגן אינו מתבצע סביב שולחן וכיסא אלא מתרחש באופן פעיל ועצמאי סביב קירות צבעונים וכרטיסים מעוררי עניין

קירות פעילים ומרכזי למידה תורמים לסביבה לימודית מתוכננת ומאורגנת מראש

מהם האפיונים של מרכזי למידה?

חומר הלימודים מרוכז כולו במרכזים
לדוגמא: אם נלמד בחודש שבט על ברכות, סוגי עצים, רצף גדילת הזרע וכן הלאה… נשלב את הנושאים הנ”ל במשחקים שונים והפעלות שונות בתוך המרכזים.

כולל גירויי למידה שגרתיים וייחודיים
נשתמש בכל פעם בטכניקה מוכרת וחדשה אם השתמשנו בחודש חשוון בפקקים לכתיבת שם נוסיף בחודש שבט טכניקה נוספת לדוגמה: אטבים עם אותיות או פונפונים, סיכות משרד/ מתפצלות חלקי לגו וכו’ בהתאם לפעילות.

הלומד בא אל המרכז למידה
בכל מרכז רשום את שמות הילדים, הילדים משולחנות שנבחרו ניגשים למרכזי למידה, בעוד שאר הגן עסוק במשחקי קופסה/ משחק דמיון /חופשי/משחקי הרכבה. כל ילד שניגש למרכז מדביק מדבקה ליד שמו כדי לדעת שבקר במרכז זה.

לכל קיר פעיל יש תומך חזותי המגדיר את נושאו של המרכז.
לדוגמה: “מרכז חשבון”, “שפה” “אבחנה חזותית” “פינת הספר” “אבחנה שמיעתית”

הקיר הפעיל נועד לעורר את עניינו של הלומד.
ולכן מומלץ לגוון בטכניקות ולהשתמש באביזרים נלווים מעוררי עניין המונחים על המדף הצמוד, לדוגמה בחודש שבט בפינת שפה נניח אצטרובלים, עלים, ענפים. וכו’

במרכזי הלמידה המובנים, ערוכות הפעילויות ברצף. הן מדורגות ומובילות את הלומד למטרות שהוגדרו מראש על ידי מתכנני המרכז.
לדוגמה: אם נרצה שילדים יכירו את רצף המספרים, נדרג על פי רמת קושי, בשלב ראשון ניתן למנות חלקי לגו שבנו במגדלים בגבהים שונים. בשלב שני נבקש לזהות כמויות תואמות של חלקי משחק, נרכז על הקיר את ציר המספרים עם כמויות תואמות ובשלב הבא הילדים יסדרו את רצף המספרים כהעתקה ובהתאמה לכמות נתונה של חלקי הלגו. ניתן גם לשלב משחק התאמה על הקיר מס’ וכמות על הקיר.

הלומד פועל במסגרות שונות: יחידנית, זוגית, קבוצתית או בשילוב של כמה מהן.
חשוב להתייחס לילדים שפועלים בד”כ לבד ואינם משתפים חברים בפעילות או שאינם שותפים ולנסות לבקש לעבוד בזוגות או בקבוצה של 3-4 ילדים. כמו כן ילדים שתמיד פועלים בקבוצה חשוב לתת להם מידי פעם עצמאות בלמידה ויכולת התנסות עצמית.

לפני שאנחנו ניגשים להקים מרכזי למידה חשוב להקפיד על הכללים הבאים:

⇐ כלל ראשון:
היקף של נושאים בהתאם לנושא או העונה הנלמדת ורלוונטיות לחיים.

לדוג’: חגים, עונות השנה, אירוע בשנת הלימודית, נושא

⇐ כלל שני:
משימות למידה ברמות שונות ועל פי קצב שונה.

על מרכזי הלמידה להתחשב ברמת הבשלות של הלומדים ולכלול משימות ופעילויות ברמות למידה שונות וע”י כך לאפשר לתלמיד החלש, כמו לתלמיד החזק, למצוא במרכז את המשימות המתאימות לו. יש להביא בחשבון בשלב תכנון המרכזים ובזמן הפעלתם את ההבדלים השונים בקצב הלמידה של הילדים ולאפשר להם מעבר ממשימה למשימה וממרכז למרכז בהתאם ליכולתם ולקצבם האישי.

⇐ כלל שלישי:
מגוון של מסגרות למידה

על מרכזי הלמידה לאפשר ללומדים להתנסות בלמידה במסגרות חברתיות שונות, כמו למידה יחידנית, למידה עם בן זוג או למידה שיתופית בקבוצה קטנה. בכל אחת ממסגרות הלמידה יתנסה הלומד באינטראקציות חברתיות שונות ויפעיל מיומנויות בינאשיות אחרות.

⇐ כלל רביעי:
משוב והערכה מצד הגננ.ת והקבוצה.

ניתן לבצע  במרכזי למידה טכניקות ואמצעים לבדיקה עצמית של הלומד ולקבלת משוב מיידי תוך כדי הלמידה.

בניתם מרכז למידה? מצוין. זכרו לעדכן אותו בהתאם לעונה לחג או לנושא הנלמד, כך תציתו בילדים עניין, הם יבואו לראות מה חדש ובדרך ילמדו לא מעט.

 על התאמות ‘סביבתיות פיזיות’ בגן הילדים תוכלו לקרוא במאמר של הרב יואל פיליפ מרצה מדריך לגיל הרך