ילד המתחיל בלימוד הקריאה, נכנס לזירת התמודדויות. הוא מתנסה בלמידה חדשה, פוגש משימות בלתי מוכרות ועליו להיות חזק מבחינה רגשית. משום כך פעמים רבות, ילד שמתקשה בקריאה ואינו מאובחן בזמן, עלול לפתח בעיות רגשיות. הוא מתחיל לראות את עצמו ככישלון ואינו מבין מדוע הוא אינו מצליח

כמה חשוב לקרוא

הקריאה היא הבסיס ללמידה ובכדי ללמוד צריך התלמיד להיות בקי בקריאה. קשיים בקריאה עלולים לחסום מגוון תהליכי למידה, שכן כמות משמעותית מן החומר הנלמד מועבר דרכה. ילד שאינו יודע לקרוא, עלול שלא לקלוט חלק נכבד מהחומר הנלמד וכאשר הלימודים יהפכו למורכבים יותר, יהיה לו קשה יותר. כתוצאה מכך, גם עלולות להיות השלכות על החלק החברתי והרגשי של הילד, מעגל אשר לא ייטיב עמו ועם עתידו.

 

מה הבעיה?

ילד המתחיל בלימוד הקריאה, נכנס לזירת התמודדויות. הוא מתנסה בלמידה חדשה, פוגש משימות בלתי מוכרות ועליו להיות חזק מבחינה רגשית. משום כך פעמים רבות, ילד שמתקשה בקריאה ואינו מאובחן בזמן, עלול לפתח בעיות רגשיות. הוא מתחיל לראות את עצמו ככישלון ואינו מבין מדוע הוא אינו מצליח, בעוד חבריו כבר קוראים בשטף. בפרט כאשר הילד התנסה בחוויית הקריאה בצורה שאינה נכונה, הוא עלול להחליט בליבו שהוא אינו יודע לקרוא וחסר מסוגלות להגיע לקריאה נכונה. במקרים שכאלו הילד עלול לפתח רתיעה מהקריאה בפרט ומהלמידה בכלל.

איתותי קושי

תפקידנו כהורים ומחנכים לשים לב לקושי של הילד. במידה ואנו רואים ילד שמתקשה בקריאה, אינו מדביק את הקצב, קורא עם טעויות, החלפות, השמטות או כל קושי אחר בקריאה, מומלץ לפנות עמו לאבחון ולקבלת עזרה ולא לדחות זאת על מנת שלא ייווצר מצב בו הילד יישאר מאחור.

במקביל לפנייה לגורם מקצוע, רצוי לנסות לתת לילד בתקופה זו כמה שיותר חוויות הצלחה וחוויות מתקנות. יש להימנע מלהיכנס עימו לנקודות רגישות, חשוב שלא לשוחח עימו על הקושי ובוודאי שלא להבליט את בעייתו למול אחיו הקטנים, ע”מ שלא לגרום לו לדימוי עצמי שלילי.

במידה ועלה באבחון מקצועי כי הקושי של הילד אכן מושתת על אבני היסוד שבקריאה, יש לבדוק אם הקושי הוא בחלק החזותי או בחלק השמיעתי.

בחלק החזותי, ע”פ רוב התלמיד יחליף בין אותיות ותנועות הדומות ביניהן. קריאתו של הילד תהא לקויה והדבר עלול לפגום בהנאת הקריאה של הילד. לעיתים, אף יש צורך באבחון רפואי-מקצועי של מיקוד ראייה.

בחלק השמיעתי, רצוי לברר ולבדוק אם שמיעתו של הילד תקינה. ייתכן שהילד אינו שומע טוב וזהו הגורם לקושי לרכוש את יסודות הקריאה. לעיתים, דלקות או נוזלים באוזניים מהן סבל הילד בקטנותו, תשלכנה על יכולת הקריאה שלו, שכן רכישת הקריאה מבוססת על שמיעת צלילי האותיות והתנועות.

חשוב שלא להזניח את הבעיה ולא לתת לזמן לעשות את שלו משום שהבעיות רק תלכנה ותגדלנה, דימויו העצמי של הילד ירד והדבר עלול לגרום לבעיות רגשיות.

עם התלמיד המתקשה, יש לעבוד בצורה חווייתית ונעימה. זאת מאחר ולימוד הקריאה צריך לבוא מתוך אתגר ורצון ולא מתוך תחושה של כפייה. הקריאה היא מפתח חשוב לכל ימי חייו ומהווה מרכיב חשוב בכל שלבי הלמידה. נעשה את הכל כדי להניעו לקריאה ולחוות עמו הצלחות והתקדמות.

במאמרים הבאים בע”ה נעמוד על דרכי הקניית הקריאה הנכונה.

 

בהצלחה!

חיים מושקוביץ, מורה מקצועי לקריאה במרכז ‘אחיה’ ומרצה במרכז להכשרת מורים

לתגובות: 052-7170499

a70499@gmail.com

תורת הלמידה של הקריאה הנכונה המובאת כאן הינה ע”פ יסודות שיטת ‘תורת פיך’ של הרב דוד אונגר הי”ו.