בשנים האחרונות שומעים יותר ויותר על שיטת האימון האישי. ארגונים רבים בוחרים להביא לעסק שלהם מאמן שיעזור לייעל את התנהלות העסק ולשפר את תפקודיו. קואצ’ינג הפך כבר מזמן למושג השגור בפינו.

אך מהו אימון אישי לאוכלוסייה עם הפרעות קשב וריכוז?

המאמר הבא מסביר בקצרה את מהות האימון האישי ל ADHD ואת יתרונותיו.

 

באימון אישי רגיל נשאלות מספר שאלות:

  1. לאן המתאמן רוצה להגיע בעתיד הרחוק? מה החלום שלו? מה החזון שלו?
  2. היכן הוא נמצא עכשיו?
  3. מה הפער בין המקום שבו הוא נמצא עכשיו לבין החזון?
  4. מה צריך לעשות על מנת לצמצם את הפער ולקרב אותו אל החזון הזה?

 

שאלות דומות נשאלות גם באימון אישי ל ADHD, אבל החזון יותר קטן וקרוב, ומדבר על תוצאות ברמה היומיומית הפשוטה. כמו למשל: לסיים שנת לימודים, להיות מסוגל לארגן את הבית, לשפר את התפקודים בעבודה וכד’. כלומר, בכל המקומות שבהם הפרעת הקשב מפריעה לאדם לנהל אורח חיים תקין.

 

ע”מ ליצר הצלחה במכלול תחומי החיים, עומדים בבסיס האימון ל ADHD שני עקרונות מהותיים:

  1. מיקוד בהצלחות, זיהוי הצלחות ודיבור בשפה של הצלחות.
  2. זיהוי המקומות שבהם ה ADHD פוגש את האדם, כלומר, היכן הוא מפריע לו לתפקד בחיי היומיום והיכן לא (כי לכל אדם עם הפרעות קשב יש פרופיל יחיד ומיוחד משלו).

לאחר זיהוי הקשיים, מתמקדים בקשיים הספציפיים. למשל, אם אדם לוקה בדחיינות, היכן בדיוק הדחיינות באה לידי ביטוי והיכן איננה באה לידי ביטוי. למשל, יש אנשים שידחו פרויקטים, מענה על מיילים, לימודים אקדמיים, אבל לא דוחים תשלומי חשבונות, ניקיון בית או קניות.

לבסוף מזהים מהן הסיבות לקשיים (גורמים נוירולוגיים, התנהגותיים, מחשבתיים) ומפעילים כלים מאוד פשוטים על מנת לאפשר לאדם עם ADHD “לנצח” את הקשיים שה ADHD מערים עליו.

 

התפיסה, הגישה והכלים הנלמדים ברימון איגוד המאמנים להפרעת קשב בשיטת ד”ר  שגיא לקוחים ממגוון תיאוריות פסיכולוגיות, תיאוריות ניהוליות ותיאוריות התנהגותיות מובילות במדעי ההתנהגות. ביניהן: CBT (תרפיה קוגניטיבית התנהגותית),  (Solution-Focused Brief Therapy), פסיכולוגיה חיובית, פילוסופיית הקייזן, לוגותרפיה, המחקר על הפלסטיות של המוח ועוד.

 

בסופו של התהליך המתאמן מדווח על כך שהשיג את מטרותיו ושהצליח לשפר באופן משמעותי את התנהלותו בחיי היומיום שלו והתהליך מסתיים.

זהו תהליך קצר מועד של כ 20 מפגשים, ואיננו נמשך שנים.

האימון האישי איננו בא להחליף טיפול פסיכולוגי. הוא עובד על מישורים אחרים. הטיפול עובד על מישורים רגשיים, מחשבות שליליות אוטומטיות ודימוי עצמי, בשעה שהאימון האישי הוא פרקטי.

האימון האישי נותן כלים לניהול ולשיפור מכלול התפקודים, כאשר העיסוק במחשבות השליליות האוטומטיות ועיסוק בהצלחות, בסופו של דבר מביא לעליה בדימוי העצמי, למרות שהטיפול אינו פסיכולוגי.

האימון האישי איננו תחליף לריטלין, אך הוא גם איננו מותנה במתן טיפול תרופתי. ניתן לעבור את האימון עם או בלי טיפול תרופתי.

 

כותבת מאמר הינה ד”ר זיוה שגיא   נשיאת רימון – איגוד המאמנים החרדי להפרעת קשב

היכנסו לאתר שלנו

כל הזכויות שמורות  © לרימון איגוד המאמנים החרדי להפרעת קשב וריכוז.