“בביקורי במרכז אחיה, למדתי לתת לילד כלים, ולא רק ידע”, משפט סיכום זה, מפי מחנך ותיק, משקף את הסיבה שגרמה לנו להביא 160 מלמדים, משלוחות ירושלים, אשדוד ואלעד לסייר במרכז הטיפולי של אחיה בבני ברק.

בעמותת אחיה, כידוע, שני מוקדי פעילות עיקריים: המרכז להכשרת מורים, על ארבע עשרה שלוחותיו, הפועל מצפת ועד נתיבות, ומרכזי הטיפול השוכנים בבני ברק ובאלעד.

כדי לאפשר למלמדים הלומדים אצלנו להבין את ההתמודדויות השונות האופייניות לילדים, ואת אפשרויות הטיפול העומדות בפניהם, הוזמנו התלמידים המוכשרים להוראה לסיור במרכז אחיה, ופגשו את מיטב המטפלים מבית אחיה.

המלמדים טעמו מעט מכל תחום, על קצה המזלג: הוראה מקדמת בגמרא ובקריאה, טיפולי שפה ותקשורת, פסיכודרמה, טיפול במוזיקה, פיזיותרפיה והקשר שלה ללמידה, מבדק המוקסו להפרעת קשב והבריכה הטיפולית. התלמידים סיירו בין חדרי הטיפול, כאשר בכל חדר הם פגשו מטפל מצוות אחיה שערך להם הכרות חווייתית קצרה עם התחום הטיפולי בו הוא עוסק.

מר דוד מולדובן קלינאי תקשורת מוסמך, הרחיב בפניהם על מהות התפקיד, תחומי הטיפול, בעיות שפה שעלולות להיווצר בכיתה, איך מזהים בעיות שפה והיגוי בכיתה, ואיך להימנע מצרידות – למלמדים שמדברים ארוכות.

הרב שמואל בלעך סקר בפניהם את תחום הטיפול הרגשי והרחיב על נושא הרגשות, איך להרגיש את השני, להפנים את הנאמר ואת המשתמע, ועוד.

הרב ישראל רכניצר בהוראה מתקנת בגמרא והרב יוסף קופטייל, בהוראה מתקנת בקריאה, הצביעו על הדרך לזהות קושי בגמרא/קריאה אצל התלמיד בכיתה, ונתנו כלים לסיוע ותמיכה לתלמיד, בתוך הכיתה, ותוך כדי הטיפול מחוץ לכיתה.

את תחום הקשב והריכוז הציג הרב ברוך הורליק שהסביר ומיקד מהם תחומי הבדיקה ותתי התחומים בקשב ולמי מיועד מבחן מוקסו, כשהוא מאפשר לתלמידים לחוות מפגש בלתי אמצעי עם מבדק המוקסו.

במרכז הלמידה נהנו המלמדים מדבריו של הרב יוחנן אייזן שסקר את התפתחות אחיה מאז ועד היום, ועמד על הצורך ההכרחי הצורך באבחון, עזרה ותמיכה הניתנים בכל אחד מאגפי אחיה.

את חווית הטיפול בבריכה הטיפולית הקסומה הציג מר אייל עיני, הידרותרפיסט מוסמך תוך שהוא מדגיש את היחודיות והתועלת שבטיפול בבריכה. המטפל בגובה המטופל, והטיפול במים חמים יוצרים חוויה משחררת כפיתרון למגוון רחב של קשיים.

המשובים שהתקבלו מן השטח היו חמים ונלהבים. אחד מן המלמדים סיכם את התרשמותו: “זכיתי היום להכיר עולם חדש שלא הייתי מודע לו. לדעתי זו חובתו של כל מלמד – לבוא להתרשם ולהכיר את הקשיים האופיינים ואת אפשרויות הטיפול, כדי להיות רגיש ולדעת מתי ואיך להושיט יד עוזרת לתלמידיו”.