“והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה’ לי בצאתי ממצרים” (י”ג ח’)
וברש”י: “והגדת לבנך בבן שאינו יודע לשאול והכתוב מלמדך שתפתח לו אתה בדברי אגדה המושכין את הלב. בעבור זה. בעבור שאקיים מצוותיו כגון פסח מצה ומרור הללו. עשה ה’ לי. רמז תשובה לבן הרשע לומר עשה ה’ לי ולא לך שאילו היית שם לא היית כדאי להגאל”.

יסודות החינוך ע”פ התורה מונחים בפרשתנו, ועיקרם בפסוק זה “והגדת לבנך” שבא ללמדנו כיצד ננחיל לבנינו את דרך התורה והיראה באופן שיתקבלו הדברים על לב כל אחד מהם לפי סגנונו והשגותיו, לא הרי התשובה לבן החכם כהרי התשובה לבן הרשע ולשאינו יודע לשאול ולתם, כמבואר באריכות בהגדה של פסח.

נצעד בעקבותיו של ה”מכתב מאליהו” (ח”ד עמ’ 249)  שלמד מכאן כמה רעיונות פדגוגיים:

  • הלימוד בדרך שאלה ותשובה – לגרות את הבנים שישאלו שאלות שיקבלו עליהם תשובות, ובכך נשיג:
    1. התעניינות ואכפתיות. 2. כשהשאלה כואבת לשואל היא מחברת אותו לעניין, והתשובה יותר חודרת. 3. המסר של התשובה יותר ברור.
  • המחשה – “מצה זו” מרור זה” – לא מספיק הסברים, צריך שיהיו כמה שיותר מומחשים ומוחשיים.
  • דמיון – “כאילו הוא יצא ממצרים”, “היינו אנו ובנינו משועבדים לפרעה במצרים”.
  • חלוקה לפרטים וסיכומם – “דיינו” ו”על אחת כמה וכמה” – לחלק הנושא הנלמד לפרטים קטנים, ורק לבסוף לאגוד כל הפרטים למסר אחד מרכזי היוצא מבין כולם.

אולם נזכור שעיקר הלימוד של יציאת מצרים אינו לימוד לידיעת השכל אלא להשבה אל הלב, לכן “אם אין לו בן או אשה הוא שואל לעצמו” (פסחים קט”ז), שאפי’ שיודע כבר, צריך לחוש בלבו את היציאה מעבדות לחרות, ע”י שמתחיל בגנות ומסיים בשבח, וע”י כל האמירות והפעולות שעושה בליל הסדר פעמים כעבד (מרור, חרוסת וכו’) ופעמים כבן חורין (הסיבה, ריבוי טיבולים ויין וכו’).

עניין ההשבה אל הלב הוא גם היסוד החשוב בחינוך הילדים, שיכנסו הדברים לתוך לבם, שיושרשו בנשמותיהם לבל יינזקו מפגעי הזמן הסביבה והיצר. שייכנסו ל”תת ההכרה” כדי שלדברים אחרים לא תהיה השפעה הפוכה עליהם.

ישנן כמה תמיהות בסדר הפסוקים המדברים על שאלות ותשובות ארבעת הבנים, ונזכיר מקצתן כדי ללמוד מהם כמה יסודות חשובים בדרך ההשבה ללב כל אחד:

  • בלשון שאלת הבן החכם: “מה העדת והחוקים והמשפטים אשר ציוה ה’ אלוקינו אתכם” (דברים ו’ כ’), לכא’ גם הוא הוציא עצמו מן הכלל שאמר “אתכם” ולא “אותנו”.
  • שאלת הבן הרשע הוזכרה בפסוק: “והיה כי יאמרו אליכם בניכם מה העבודה הזאת לכם” (י”ב כ”ו), הרשע רואה את כל ענייני ליל הסדר כ”עבודה” – כטרחה ולא כדבר בעל משמעות שיכול “להתחבר” אליו. ושם ניתנת לו התשובה: “ואמרתם זבח פסח הוא לה’ אשר פסח על בתי בנ”י במצרים בנגפו את מצרים ואת בתינו הציל”. ויש להבין כיצד עונה בזה לשאלת הרשע.
  • ברש”י הנ”ל מבואר שהתשובה לשאלת הרשע נמצאת רק מאוחר יותר, בדרך רמז יחד עם התשובה לשאינו יודע לשאול, ולא כפי שנראה בפסוק זה.
  • כיצד יתכן שאותה תשובה שנאמרה לשאינו יודע לשאול, נאמרה גם לבן הרשע.
  • ברש”י מבואר שהתשובה לשאינו יודע לשאול באה ב”דברים המושכין את הלב”, אולם באותה התשובה מפרש רש”י שבאה לענות גם לרשע, ולגבי הרשע נאמר בהגדה “הקהה את שיניו”, וכיצד יתכן שאותה התשובה לגבי הבן שאינו יודע לשאול היא נחשבת כ”דברים המושכין את הלב”, ולגבי הבן הרשע היא נחשבת כדברים קשים שמקהים את שיניו.
  • ברש”י נראה שמפרש הלשון “והגדת” כלשון “אגדה” שהכוונה לדברים נעימים המושכין את הלב, וסותר למש”כ הוא עצמו לקמן (י”ט ג’) שהגדה מלשון דברי הקשים כגידין.

הכלי יקר (י”ב כ”ו) מאריך ביישוב הקושיות בג’ דרכים, וע”פ דרכו ננסה למצוא דרך קצרה בעניין זה:

הרשע אינו אדם השואל על מנת להבין. גם המתנהג ברשעות, אם עדיין מנסה הוא להבין וללמוד דרך הישר ואולי יתקן מעשיו, עדיין אינו קרוי רשע אלא חכם. החכם שואל שאלות של הבנה בפרטי הדינים, אולם הרשע רק נזעק על העבודה הקשה שאינו מוצא בה טעם. רשע הוא זה שמנתק עצמו כאינו משויך לכלל, וכל שאלותיו רק על מנת לקנטר, ולהחליש את אלה שאינם חזקים ברוחם. לכן אינו זכאי לתשובה, שהרי לא שאל רק קינטר. אולם סובביו העלולים להיות מושפעים מ”שאלתו” זכאים לתשובה שתכהה את שיניו – שתוציא את “העוקץ” מדבריו, שתכהה את הרושם של דבריו שלא ישפיעו עליהם לרעה. לכן דוקא בתשובתינו לשאינו יודע לשאול, שהוא זה העלול ביותר ליפול ברוחו מ”שאלתו” של הרשע, באים אנו להכהות את “שיניו” של הרשע, וכשם שהדברים מושכים את ליבו “להתחבר” לעבודת ליל הסדר, כך הם קשים כגידים כלפי שאלת הרשע לבטל לגמרי את השפעתה עליו. אבל לרשע עצמו אין אנו עונים. גם התשובה המוזכרת בתורה לשאלת הרשע, אין אנו עונים אותה לרשע עצמו, שהרי לא נאמר בפסוק “ואמרתם אליו” אלא סתם “ואמרתם”, התשובה היא לסובבים אותו, לא לו.

מהו הקינטור של הרשע? “מה העבודה הזאת לכם”, מה אתם קשורים לנס יציאת מצרים שהיה לפני שנים רבות, למה עדיין צריך לעבוד קשה שעות ארוכות של ליל הסדר על כל משפטיו וחוקותיו.

ומהי התשובה?

“זבח פסח הוא לה’ וכו'”, ה”עבודה” אינה “לכם”, לא בשביל הסעודה אנו מתכנסים, בשביל זה באמת אין צורך בעבודה כה קשה, העבודה היא לה’, להכרת הטוב על אשר פסח על בתי בנ”י במצרים ואת בתינו הציל, לא רק את בנ”י שהיו במצרים הציל, אנו עצמנו ניצלנו, ועל זה אנו זובחים שמחים ומודים להשי”ת.

וכיצד אנו מושכין את הלב לתשובה זו? ע”י ההמחשה של פסח מצה ומרור המונחים לפנינו שבעבורם עשה ה’ לנו. לא כפי שנראה בשטחיות שאנו עושים את ליל הסדר כחגיגה על נס ההצלה ממצרים, אלא נס ההצלה ממצרים נעשה בעבור שנקיים כל שנה מצוות ליל הסדר לחיזוק האמונה בליבנו. אם כן לא “עבודה” היא כזכר לנס שהיה, אלא הנס שהיה נועד להביא אותנו לדרגת שמחה והודיה מהקרבה להשי”ת שאנו חווים בליל הסדר בכל משפטיו וחוקותיו.

למדנו מכך כמה יסודות בחינוך הילדים:

  • רשע הוא רק כזה השואל רק ע”מ לקנטר ולא כדי לקבל מענה לשאלתו, השואל כדי לקבל מענה, גם אם יאמר בלשון “לכם” חכם יקרֵא.
  • השואל ע”מ לקנטר, מטרתו היא רק הוויכוח, לא נספק לו את רצונו, עצם הוויכוח נותן לו לגיטימציה, לא נענה לו כלל. כשילד גורר לוויכוח לא עונים.
  • לסובבים אותו עלינו להשיב כדי שהחלשים שביניהם לא יושפעו מדבריו ולא יפלו ברוחם.
  • אופן התשובה גם לא כתשובה לשאלה, שהרי אין כאן שאלה, אלא כהוצאת האוויר מהבלון, רק להראות שאין בו ממשות, להראות שאין השואל שייך כלל לעניין.
  • האופן בו נקרב ונשכנע רק ב”דברים המושכין את הלב” שהרי הקשות אינן נשמעות, בדברים קשים יש כח לדחות את מי שראוי לדחות, אבל כשרצוננו לקרב ולחזק נוכל לעשות זאת רק בנעימות, בהטעמת מתיקות התורה והמצוות, יחד עם החמלה על אלה ש”אילו היה שם לא היה נגאל”.
  • תמיד בכל הזדמנות להחדיר בדיבור ובמעשה חביבות ומתיקות התורה והמצוות והשמחה בהם, ולא ח”ו כ”עבודה”, כעול ומעמסה.