איך נפתח בילדים יכולת להתעלם מרעשים חיצוניים?
תרגיל פתיחה: מציגים על הלוח שאלה עם 4 תשובות, שרק אחת מהן נכונה. (למשל- מהי הפרשה העשירית בחומש בראשית?) מסכמים מראש עם 5 משתתפים שיענו את התשובה השגויה.
פונים כביכול באופן אקראי ל 5 המשתתפים ה"סמויים" ראשונים, ולאחר מכן לשאר הכיתה. לאחר התרגיל מקיימים סבב דיון:
האם שינית את תשובתך בעקבות התשובות השגויות? מדוע?
אם ענית תשובה שונה (נכונה) כיצד הרגשת? האם חששת?
איפה אתם פוגשים בחיים סיטואציות דומות למה שקרה כאן?
האם קרה לך שעשית משהו שונה ממה שתכננת בגלל החברה?
בפרקי אבות מביא התנא 4 דימויים המבטאים דרכים להתקדמות בעבודת ה': “יהודה בן תימא אומר: הוי עז כנמר, וקל כנשר, ורץ כצבי, וגבור כארי, לעשות רצון אביך שבשמים”. (אבות ה' כ') הראשון מביניהם הוא "עז כנמר".
ש. מהי לדעתכם כוונת הדברים? מה זה אומר להיות "עז כנמר"? טור או"ח, בהלכה הראשונה, מביא את המשנה הזו, ומבאר: "פרט ארבעה דברים בעבודת הבורא יתברך. והתחיל ב”עז כנמר”,
לפי שהוא כלל גדול בעבודת הבורא יתברך. לפי שפעמים אדם חפץ לעשות מצוה, ונמנע מלעשותה מפני בני אדם שמלעיגין עליו; ועל כן הזהיר שתעיז פניך כנגד המלעיגין, ואל תימנע מלעשות המצוה…"
בהלכה הזו פותח הטור את כל החלק של אורח חיים, המתייחס להלכות בסדר היום של האדם, מקומו ועד שכבו. זה הבסיס והיסוד לכל העבודה הרוחנית של האדם.
בחור חילוני שלמד באוניברסיטה מאד נחשבת, התחיל להתקרב ליהדות, אבל מאד חשש מהלעג של החברים. הוא רצה להתחיל להניח תפילין מדי יום, אבל התבייש, לכן דחה את זה מיום ליום. עד שבוקר אחד החליט לקום בעלות השחר ולהניח תפילין לפני שחברו לחדר מתעורר. הוא קם ממיטתו בשקט, ולתדהמתו הוא רואה את חברו יושב ומתפלל עם תפילין לראשו…
בפרשת לך לך, מתוארת תחילת דרכו של אברהם אבינו. "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך". (בראשית י"ב א') אברהם אבינו, על פי דברי ה', עוזב את ארצו, את משפחתו, את שכניו, והולך למקומות מרוחקים. ובהמשך- "ויבא הפליט ויגד לאברם העברי והוא שכן באלני ממרא" (בראשית י"ד י"ג) מביא הילקוט שמעוני: "ויגד לאברם העברי- ר' יהודה אומר: כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד."
“אחד היה אברהם” (יחזקאל לג) "שאברהם עבד השם רק על-ידי שהיה אחד, שחשב בדעתו שהוא רק יחידי בעולם, ולא הסתכל כלל על בני העולם, שסרים מאחרי ה’ ומונעים אותו, ולא על אביו ושאר המונעים, רק כאילו הוא אחד בעולם וזהו: אחד היה אברהם. וכן כל הרוצה לכנס בעבודת השם, אי אפשר לו לכנס, כי אם על ידי בחינה זו, שיחשב שאין בעולם כי אם הוא לבדו יחידי בעולם, ולא יסתכל על שום אדם המונעו…" (ליקוטי מוהר”ן)
הרב יעקב בוצ'קובסקי מסביר את הענין: (קישור לסרטון<<) סבב שיתוף: שתפו בתובנה אחת שלמדתם מדברי הרב בסרטון. סבב סיכום: נסו לחשוב על מצבים בחיים שלכם, בהם כדאי להתנתק מתגובת הסביבה, כדי לעשות את הדבר הנכון ללא חשש.
שבת שלום ובשורות טובות!