השגרה זו מתנה שמאפשרת להגיע בלי מאמץ לרוגע וביטחון פנימי. והנה, היא שוב מופרת ונפרדים בחששות, בתפילות לחזרה בריאה בשנה הבאה. לפיתוח הרגשות ניתן כאן במה.

יש הטוענים: מה זה משנה מה מרגישים, העיקר השכל, רגשות זה דמיונות.

מאידך, כולם חווים את המצב שבו אנו מושפעים מאוד מהרגש שאופף אותנו, לטוב ולמוטב.

הרגש הוא מנוע חזק, אין ספק.

כשהוא חיובי – זה נהדר.

כשהוא שלילי – הוא מאותת לנו שמשהו צריך תיקון. המצב – אם אפשר, או ההתייחסות למצב – אם אי אפשר לשנות אותו.

קל לכל אחד לומר על עצמו אם הוא מרגיש חיובי או שלילי, אבל כדי להמשיך את התהליך חשוב גם לזהות איזה רגש בדיוק מדובר.

לשם כך, כדאי להשתמש במנעד רגשות רחב ומגוון.

וכן לערוך לתלמידים היכרות עם שמות הרגשות, ומשמעותם
› לחצו על התמונה להורדת דפי עבודה העוסקים בנושא (מתוך הספר “בשביל הלשון” מס’ 4):

כשמזהים מה הרגש שמציף אותי עכשיו, אפשר גם לחשוב מה הרגש הזה אומר לי.

אם מדובר ברגש חיובי – האמירות תהינה חיוביות ומחזקות (ואני לא מתכוונת לרגש של “כיף” סתמי שיכול להגיע גם אחרי מעשה לא טוב, אלא לרגש אמיתי של סיפוק ושמחה פנימית שמגיע אחרי מעשה טוב).

אם מדובר ברגש שלילי – האמירות תהינה שליליות, ותפקידנו להקשיב להן לרגע – ולעשות עליהן סימן שאלה. ברוב הפעמים הם פשוט שקריות.

רוצים דוגמאות? בבקשה.

אחרי שהצלחנו להגיע לשבת בזמן כשהכול ערוך ומוכן – מרגישים סיפוק – והאמירות הנלוות: אני מסוגלת בעז”ה להתארגן כראוי, יש אפשרות לקיים את דבר ה’, יש לי משפחה נהדרת שעוזרת

אחרי שהגענו לשבת עם דברים חסרים ובלחץ – מרגישים תסכול – ואמירות הנלוות: אני לא מסוגלת להתארגן כראוי (?) אין אפשרות לקיים את דבר ה’ (?), המשפחה שלי לא יודעת לעזור כמו שצריך (?) כל האמירות הללו לא מוכרחות, אפשר לנסות לשפר ולייעל את המערכת, אבל אם מאמינים לאמירות הללו כמו שהן זה ממש לא מקדם.

אפשר ללמד כלי זה לתלמידים, לקראת החופשה: להמליץ לכתוב יומן אישי, כל ערב לשבת לסכם איך היה היום, מה הספקנו לעשות, עם מי דיברנו, עם מי שיחקנו או למדנו. מה קראנו, מה יצרנו. וגם – מה הרגשנו! אפשר לפתוח את דף הרגשות, ולחפש את המינוח המדויק ביותר לרגש שלנו היום. מה הוא אומר לנו, והאם הוא עוזר לנו, או מפריע…

יש הרבה מה לדבר ולעשות עם זה הלאה, אבל קצרה היריעה.

נוכל רק להציע לכם לקבל למייל אפשרות קישור קלה למגוון של חומרי עזר בלמידה (ולא רק) ביריד וירטואלי מרתק שמתפרסם השבוע עם שפע של חומרים מעניינים בתחומי למידה מגוונים, ולא רק. הכניסה ליריד ללא תשלום. נוגעים רק במה שמעניין אתכם, זוכרים?! כמו בכיתובים הבאים:

רוצה לבקר ביריד מאורות מרחוק

רוצה להמליץ על ספרי שביליםולקבל את מדריך Aקטיב

ובו 5 שיטות ללמידה פעילה שלא משאירה אף תלמיד פסיבי בכיתה