בשנות חייהם הראשונות מפתחים ילדים יכולת לשלוט בתנועות הגוף בהיבטים של כוח, מהירות ודיוק. אחת המיומנויות המרכזיות והחשובות היא השגת תפקודי ידיים בשלים . שליטה מיומנת בתפקודי ידיים חשובה בכל תחומי החיים: עצמאות ביום יום: שריכת שרוכים, שליטה בסכו”ם ועוד, משחק: תפעול חפצים במשחק, למידה: ציור, גזירה וכתיבה. איחור בהתפתחות של תפקודי ידיים עלולים לעכב את תפקוד הילד בסביבות חייו השונות: הבית, המסגרת החינוכית והחברה.

תפקודי ידיים מתפתחים באופן טבעי עם העלייה בגיל ובעקבות התנסות במגוון פעילויות של מוטוריקה עדינה כגון: לישה, השחלה, ציור וצביעה. תפקודי ידיים בשלים מאפשרים לילד תפקוד תקין בתפעול חפצים (שימוש במפתח, תפעול מספריים, שליטה בכלי כתיבה ועוד) ומקנות לו את הבסיס המוטורי לפיתוח מיומנויות ידיים מורכבות יותר כגון כתיבה.

פעולות יומיומיות רבות נעשות באמצעות כוח האחיזה של כפות הידיים והאצבעות, ולכן יש חשיבות גבוהה בביצוע תרגילים לצורך חיזוקן. קשיים בתפקודי הידיים יכולים להתבטא בחולשה בשרירי האצבעות וכף היד המשליכים על אחיזת עפרון שאינה בשלה, גזירה לא מדויקת, איכות קו נמוכה בכתיבה ועוד.

במאמר הקודם עסקנו בחיזוק כף היד והאצבעות, ובמאמר זה נעסוק במניפולציות תוך ידניות על מנת להגיע לתפקודי ידיים בשלים, יש חשיבות לשני המרכיבים: אנו זקוקים לכוח מספק מחד ולעדינות בתפקוד האצבעות מאידך. שילוב של שני המרכיבים מאפשר תפקוד יעיל ולא מאמץ.

בואו נתרגל את זה!

בעת ביצוע הפעילויות חשוב לעודד את הילד לעבודה של קצה האגודל עם קצה האצבע (אצבע המורה) לצורך ביסוס “אחיזת פינצטה” יעילה שהיא הבסיס לאחיזת כלי כתיבה באופן תפקודי.

 

חרוזים
– השחלת חרוזים בגדלים שונים (בהתאם לגיל הילד, ככל שהילד צעיר יותר החרוזים יהיו גדולים יותר) . ניתן לדרג את רמת הקושי בכך שעוברים מהשחלה על מנקה מקטרות להשחלה על שרוך ולבסוף השחלה על חוט ניילון. החל מגיל 4, ניתן לבצע איסוף של 3-5 חרוזים בכף היד והשחלה של חרוז בודד אחד בכל פעם מבלי להפיל את החרוזים שבתוך כף היד
– מציאת חרוזים קטנים / פטריות שהוחבאו מראש בחול או בקערה מלאה בגרגירי אורז / בטרהפלסט

חול
משחק בחול: פיזור חול /נצנצים בעבודות יצירה תוך 2 שימוש באצבע, אמה ואגודל בלבד פינצטה העברה של חרוזים / חלקים קטנים / דגני בוקר מקערה אחת לאחרת, תוך שימוש בפינצטה. ניתן לפזר
את החלקים עם הפינטצה על גבי ציור/ מילה כתובה

אצבעות
בקצה האצבע: הפרדה של עטרות נייר (מנג’טים) או 4 כוסות חד פעמיות תוך שימוש בקצה האצבעות.

מטבעות
הכנסה של מטבעות לקופת צדקה. מומלץ להכניס לכף היד 3 מטבעות ולהכניס בכל פעם מטבע אחת לתוך הקופה בעזרת אצבע ואגודל, זאת מבלי להפיל את שאר המטבעות שבתוך כף היד

אטבים
ניתן לאפשר לילד לסייע בתליית הכביסה או לחילופין להציע לו להצמיד את האטבים סביב קופסה או פיסת קרטון תוך הקפדה על שימוש בכריות האצבעות (אגודל ואצבע)

מדבקות
הדבקה של מדבקות על קו או על גבי ציור פשוט. ניתן לדרג את המטלה ולעבור ממדבקות גדולות לקטנות ואף לחצות את המדבקות לחצי/

גולות
דחיפת גולות לשער באמצעות כל אצבע בנפרד  כשכף היד מונחת על השולחן.