טיפה מס’ 26

אנחנו באמצע הדיון על הזיכרון, זוכרים?

הגענו למציאת כלים לשיפור הסיכוי לזיכרון לפי מודל רא”ש מאת נ. אייל.

נחזור לבניין ולכללים שהוזכרו בנוגע אליו:

1. לא כולם נכנסים.

כדאי ללמד את הילד לערוך סדר עדיפויות.

להתחיל בנושאים רחוקים מן הלמידה, כמו: מה הכי חשוב שיהיה בכיסא – מושב או משענת? מה הכי חשוב שיהיה בארון ספרים – מדפים או דלתות?

להמשיך בנושאים רחבים יותר: מה הכי חשוב שניקח לטיול (אם אין הרבה מקום בתיק למשל) שתייה או משחק.

ואז לעבור לנושא שקשור ללימוד. זה יכול להיות מציאת מילות המפתח בסיפור, משפט המפתח בפסקה, העניין העיקרי בנושא הנלמד.

אם יושבים עם הילד להתכונן לקראת מבחן, מומלץ למרקר את החלקים החשובים ולהתמקד בהם. אמנם קוראים גם את כל השאר – אבל הקריאה הזו היא עניין של הבנה של החלק המודגש. את החלק המודגש צריך להכניס לזיכרון, ואת השאר – מספיק להבין.

2. עדיפות ל:

  • קרובי משפחה – כאשר עומדים בפני מידע חדש כדאי להתרגל לשאול את עצמנו מראש: מה אנחנו כבר יודעים על זה? לאיזו “משפחה” המילה שייכת. ללמד את הילדים לעשות את זה באופן יזום מתוך הבנה שאם אנחנו מזהים בפנים “קרובי משפחה” של העניין, יהיה לנו קל יותר לזכור אותו.
  • חברים – גם אם לא יודעים כלום על הנושא עצמו, ישנה שאלה נוספת שאפשר לשאול על המידע החדש היא: מה זה מזכיר לנו? קשר עקיף כמו למשל, אם לפנינו טקסט שכותרתו: האופניים הראשונים בעולם – זה מזכיר לנו שראינו פעם מכונית מאוד מאוד ישנה. זה פותח את המוח לכיוון שכנראה גם האופניים הראשונים שנקרא עליהם יהיו שונים מאלה של היום, והמוח כבר מתכוונן להשוואה.

הדבר נכון גם לפרטים “קטנים” כמו צורת האותיות [מצורף תומכי זיכרון לאותיות מתוך “צלילי קריאה”] כשמוצאים קשר בין צורת האות לפריט מוכר שיש לו קשר חזותי ושמיעתי לסמל האות ולצלילה – יש יותר סיכוי שייזכר.

הדבר שימושי גם ברכישת ידע וכלים לשוניים נרחבים יותר, לצורך הבנה והבעה [מצורפת מטלה “קרובי משפחה” לשירות ההבעה והכתיבה].

  • בעלי הופעה בולטת – אם אין לנו ידע קודם בנושא, וגם לא מזכיר לנו שום דבר, נוכל להגדיל את הסיכוי של זכירת העניין על ידי הבלטתו. אפשר להבליט באופן שמיעתי: לומר בקול, במנגינה וכד’. אפשר להבליט באופן חזותי: לכתוב בגדול, לצייר, לצבוע. אפשר גם כיוון תנועתי ואין גבול לדמיון הילדים איך להדגיש לעצמם משהו שהם רוצים לזכור.
  • למתעקשים ונוקשים חזק – יש לי תלמיד שכשניסינו לשפר זיכרון שמיעתי לפרטים בעזרת “קרובי משפחה” או “חברים” ולא הלך. הוא התקשקש עם זה, ובינתיים המידע המקורי ברח. אז ניסינו את השיטה הישנה והטובה: שינון. התעקשנו, נקשנו חזק והוא זכר.
  • לשליחים עם פרחים – אם מודעים לרווח שיצא לנו אם נזכור ומעצימים את זה – זה מעלה את המוטיבציה לזכירה, וגם זה כרטיס כניסה… ואם הרווח של ההצלחה במבחן לא מספיק דומיננטי, אפשר גם להוסיף פרס מוחשי לפי הצורך, על מאמץ ועל הישגים בעז”ה.

יש עוד 3 כללים, אליהם נתייחס בעזה בפעם הבאה.

ובינתיים, אם יש גם לכם רעיונות לקידום הזיכרון ושיפור הזכירה אצל ילדים – נשמח לשמוע ולשתף את כל הקבוצה.

לקבלת מידע על “יריד וירטואלי” של עזרי למידה, וכן להצטרפות לקבוצה מעצימה לקבלת תכנים הדומים לנ”ל באופן ישיר למייל שלך, יש לפנות למייל:

5793314@OKMAIL.CO.IL