שיטת חמוטל היא הדבר הכי מדובר בעולם ההוראה של 2022. היא כבשה כבר מאות מורות ואלפי משפחות ברחבי הארץ, שהצטרפו לדרך הייחודית ללימוד מתוך ההיגיון הפנימי של הילד ולא של המבוגר המלמד אותו • כעת היא גיבשה את שיטתה לכדי קורס הוראה מעשיר ללימוד קריאה המלווה בסיפורי הרפתקאות ושיטות פשוטות ומבריקות לשינון ותרגול החומר • הביקוש לשיעורים בשיאו והתוצאות? מדהימות
מסתבר כי מתחת לאפינו מתרחשת מהפכה קטנה. מהפכת לימודי הקריאה. כידוע, ילדים רבים מתקשים לצלוח את המשימה המייגעת של לימודי הקריאה ובמקרים הגרועים יותר, אף מאובחנים כדיסלקטים. חוסר ההצלחה גובה מהילדים תחושות מרות של אכזבה וכישלון וההורים לא יודעים נפשם מרוב דאגה לעתיד התפתחות הילד.

אנחנו נפגשים דבר יום ביומו בהורים שחוסכים מחשבון החשמל, מהמזגנים, כדי ללמד את הילד קריאה. מתוך תפיסה כי קריאה = חיים.

אלא שיש מי שקוראת תיגר על השיטה הישנה והממוסדת (שלא לומר מיושנת) של לימודי הקריאה ומנפצת סטיגמות באשר לתפיסה כי ישנם תלמידים שנועדו לכישלון.

פריצת הדרך הזו רשומה על אשה בשם חמוטל שהינו, המניעה מהלך שסוחף את עולם ההוראה הפרטי בשנים האחרונות. באמצעות סיפורי הרפתקאות עם מסרים מושתלים, שיטות מבריקות ופשוטות לשינון ותרגול ובניית עוגנים יציבים במוחו של הילד.ה מצליחה השיטה לחולל פלאים ולגרום לשינוי מהותי בכישורי הקליטה והלמידה של הילד וכתוצאה מכך גם משפיעה באופן ישיר על הביטחון והדימוי העצמיים הנפגעים לא פעם בשל ליקויי הלמידה.

מורות רבות מתחום החינוך המיוחד, גיל הרך, גננות שיח ומורות עם גישה לגיל הצעיר כבר למדו את רזי השיטה והפכו את כישורי ההוראה והיכולת לספר סיפור, לאפיק הכנסה רווחי ומכובד תוך סיפוק עצום מהעבודה. כך שגם מבחינת האספקט הכלכלי שבוער כרגע למורים.ות רבים, שיטה זו נותנת מענה הולם עד כדי הכפלת המשכורת. זאת בזמן שרשימות ההמתנה של הילדים המבקשים ללמוד קריאה על פי שיטת חמוטל, רק הולכות ומתארכות.

תורת הסיפור

בקורס לומדות המורות לספר סיפור הרפתקאות בהמשכים (“החווה בקצה היער”), כאשר  מבחינת הילד אין לסיפור שום הקשר לרכישת ידע כלשהו. המוח מקבל אותו בפשטות, כסיפור מרגש ומותח, בלי לגלות לו מהו הידע אותו הוא רוכש. משימות התרגול בבית הינן משחקים מהנים, ללא קשר כלשהו ללימוד.

כך הלמידה הסזיפית שהורגלו הילדים אליה, מתורגמת לחווית לימודים מאתגרת ומהנה, לצד היתרון הקוגניטיבי בו הידע “מתיישב” בתוך המוח.
זוכרים את לימודי התאוריה אותם שיננו במרץ בטרום לימודי הנהיגה? נכון, אף אחד לא זוכר. בדומה לכל חומר אשר אנו “טוחנים” מתוך אילוץ לעבור מבחן, הידע שנקלט במוח האנושי נרכש אך ורק לשעה קלה ומתנדף כלעומת שבא.
לעומת זאת כשהחומר הנלמד עטוף בסיפור סוחף, מפנים הילד את כל סימני הניקוד, והמפגש שלו מול האותיות ויצירת ההברות, יתפתח בצורה טבעית יחד עם השתלשלות העלילה.

הסיפור של חמוטל

מאחורי הסיפור דלעיל, עומד סיפור מעניין לא פחות. חמוטל שהינו, בת 48, אם לחמישה מהיישוב פסגות וגרפיקאית בהכשרתה, למרבה ההפתעה, מעולם לא למדה הוראה.

“לימדתי חוגי ציור וגרפיקה, ויום אחד מישהי פנתה אלי שאלמד את בנה לכתוב יפה”, סיפרה בעבר. “זה הצליח, אבל לא חשבתי שיש כאן איזה עניין מיוחד. אחרי שנה חברה ביקשה שאלמד את הבן שלה. הוא לא ידע לקרוא, לא ידע אנגלית, אובחן כדיסלקט גמור – אמרו לה שהילד הזה לא ידע לקרוא לעולם. אמרתי לעצמי שזה לא יכול להיות. כל הלילה ניסיתי להבין למה זה קורה לו. ואז לפתע ברגע אחד נפל לי האסימון. התיישבתי, כתבתי על פתק כמה נקודות, ואלה מנחות את השיטה שלי עד היום”.

במהלך השנים חידדה וגיבשה שהינו את שיטתה לכדי משנה סדורה וכן למדה רבות על מערכת החינוך כולה. “המהפכה התעשייתית לפני 200 שנה הייתה נפלאה וחשובה. אולם במובנים רבים נותרנו שם. מקובעים ומאובנים. ילדים לא אמורים לסבול במהלך לימודיהם. להפך, זה רק יקשה ויגרום להם לתייג את החומר הנלמד כ’משהו של מבוגרים’. הנפש של הילד כל כך שקועה בדברים כיפיים של ילדות שמעניינים אותו, עד שהמוח שלו אומר ‘אני לא מוכן שיכנס אליי משהו משעמם כמו ניקוד וזהו בעצם היסוד המרכזי של השיטה וסוד הצלחתה”.הסדנה של חמוטל מתאפיינת בלמידה ידידותית דרך המחשב מחד, עם ליווי אנושי מאידך וסופרוויז’ן מקצועי עד להצלחה מוכחת.

מעוניינות גם אתן להיחשף לסודות של שיטת חמוטל?  לחצי כאן והצטרפי למעגל הצלחה>>>