מערכת החינוך מנסה להתאושש, להשתחרר מכבלי אי הוודאות של תקופת הקורונה ולחוות שגרת למידה מבורכת. לא קלה המערכה. יש הרגלים שהשתרשו ונדרשת סבלנות רבה לעוקרם שוב מהשורש, אך יותר מכל מקשים הפערים.

מערכת החינוך מנסה להתאושש, להשתחרר מכבלי אי הוודאות של תקופת הקורונה ולחוות שגרת למידה מבורכת. לא קלה המערכה. יש הרגלים שהשתרשו ונדרשת סבלנות רבה לעוקרם שוב מהשורש, אך יותר מכל מקשים הפערים.

יש משפחות שהצליחו לנצל את החופשה הכפויה ללמידה. הילדים למדו בחינוך ביתי וההורים הקנו להם מיטב ידיעות ומיומנויות בדרכים שלהם, אך יש כאלו שלא. יש המגדירים מצבים אלו כ”אפקט מתיו”, שמשמעותו – העשיר מעשיר והעני מעני. כלומר: התלמידים הטובים התקדמו בלמידה עצמאית במעט הכוונה ביתית ואילו חבריהם, שגם לפני כן היו בגדר עניים, הפכו כעת לעניים יותר מבחינת הישגי הלמידה. ההתמודדות של המורים עם הפערים אינה פשוטה, שכן הפערים ניכרים גם בכל תחומי ההתנהגות ולא רק בלמידה.

אחת מקבוצות הסיכון בתקופה זו הם הילדים שהיו בשלבי רכישת הקריאה. כפי שיודע כל בר דעת ובר אוריין, הקריאה היא המפתח ללמידה. במקביל לרכישת הקריאה, רוכשים הילדים גם את הכתיבה, וככל שהם קוראים נכון ומבינים מה שהם קוראים, יש להם את הכלי לרכישת ידע בלי גבול.

חיפשנו את איש המקצוע, שיש לו מענה להורים ולמורים, מי שפיתח כבר כלי, וגם ניסה אותו ואפילו יש לו “קבלות” על כך שהשיטה שלו מוכיחה את עצמה בשטח.

חיפשנו וב”ה גם מצאנו!!!

שלום לך הגב’ יעל כהן. נראה שאחרי בירור מקיף הגענו לאדם הנכון. מה תפקידך בעולם הקריאה ואיזה שיטת לימוד ייחודית את פיתחת?

אני סגנית בהוראת הקריאה בדרום אמריקה ומיעצת למורים ומורות בהוראה מתקנת וכן למלמדים בת”ת בארץ ישראל וב”ה יש הרבה ביקוש לספרים וללימוד שיטת “במעלות הקריאה\הכתיבה”

גב’ כהן, תני לנו קצת רקע. איך הגעת לחבר שיטת קריאה? האם היה לך חלום כזה? האם שיערת ששמך יתנוסס על פני יותר מ-20 ספרים?

השיטה לא התחילה כשיטה, אלא כניסיון לתת מענה לצרכי הילדים. עליתי ארצה מדרום אמריקה כדי לזכות לקנות תורה בארץ ישראל. כדי לרכוש מקצוע, שאוכל להתפרנס ממנו ותהיה לי תועלת בו גם כשאשוב לארצי, למדתי הוראה מתקנת. הכרתי ילדי “חידר” צעירים, שהתקשו בשלבים שונים והתחלתי ללמדם. ככל שהתקדמתי וצברתי ידע וניסיון, גיליתי תופעה כואבת: ילדים רוכשים את הקריאה בכיתת המכינה. לקראת סוף השנה הם לומדים שורוק- קובוץ, מקבלים סידור ומתחילים ללמוד חומש. לא תמיד מספיקים ללמדם את השוואים, ובדרך כלל גם לא מלמדים אותם חטפים ודגשים. הילדים הללו מתקשים בקריאה. חלקם מצליחים לבלוע את תוכן ספרי הקומיקס, בעזרת התמונות המשתלבות. אחרים – לא אוהבים לקרוא. את התפילה – הם לומדים בעל פה. בשיעורי חומש -הם שומעים את המלמד, ומשננים בעזרת המנגינה. הם יודעים לענות על השאלות, אך אפשר לומר שהם מצליחים למרות שלא יודעים לקרוא.

לתלמידים אלו היה חסר תרגול המשך בקריאה. אילו הייתה מודעות לקושי, היו ממשיכים להקצות זמן לקריאה בכיתה ואף בבית. היו עורכים מבצעי קריאה, כדי לעקוב שאכן הילדים הפנימו את הקריאה. יש אמנם תלמודי תורה שמשקיעים בכך. יש כאלו שאף מגדילים לקחת אחריות ובכיתה א’ משקיעים בקריאת אונקלוס ובקריאת תהילים, כדי להרגיל את הילדים בקריאה של מילים שאינן מוכרות לילד. אך זו לא המציאות הרווחת.

סקר פשוט בין מורים בכיתה א’ מעלה כי הם מזהים קושי בקריאה אצל חלק מהתלמידים, אך לא לכולם יש חומר מסודר לתרגל עמו. רק בהמשך, בכיתה ד’, הם לומדים דקדוק, הם לומדים על שוואים וחטפים. חלקם מפנימים למפרע את החלק החסר ומתגברים על הקושי, וחלקם – נותרים מאחור או נשלחים להוראה מתקנת ולתגבור של כל לימודי הקודש.

אילו הייתה שיטה מובנית ומנוסה, שנותנת למורים את התוכן לשיעורים של תרגול בקריאה, היה מענה לקשיים אלו. זו הייתה הסיבה לכך, שמתוך תחושת שליחות החלטתי להרים את הכפפה ולהכין חוברות להקניית קריאה ולתרגול שיטתי שלה.

למה הם צריכים תגבור בכל מקצועות הקודש?

זה פשוט. ועצוב.

אבל אם ילד לא רוכש את הקריאה, הוא מתקשה להיות חלק מהשיעור. הוא חולם, הוא עלול גם להפריע, ובעיקר- הוא לא לומד…

מנהלי חיידרים הודו בפני כי ילדים בכיתה א’ יודעים לקרוא טוב יותר מילדים בכיתה ג’. יותר מכך, מחקרים מצאו כי מרבית הילדים הנושרים אינם יודעים לקרוא. אמנם, כשהם צעירים ובכיתות הנמוכות, לפעמים מתגברים על הקושי עם פרסים, לפעמים עם סיפורים, ולפעמים – לא מתגברים.

המסקנה הפשוטה היא שקריאה מדויקת ומוטעמת היא הבסיס ללימוד תורה

ואת ראית את המצב וחיפשת בעצם פתרון.  מה המענה שהשיטה שלך נותנת?

השיטה שלי היא פשוטה מאד. היא מקנה לילדים את החלקים המורכבים יותר של הקריאה, כדי שהילד ימשיך ויקרא. הטענה המרכזית היא שלימוד הקריאה אינו מסתיים בכיתת המכינה ואפילו לא בכיתה א’. כדי שילד ירכוש מיומנות בקריאה, הוא צריך להמשיך לקרוא עם בקרה!

לשם כך, אחרי הספרים הבסיסיים להקניית הקריאה (במעלות הקריאה א’ וב’, לפי שיטת החידר, או במעלות התנועות א’ וב’ – לבנות ולילדי הוראה מתקנת) מגיע חלק ג’ של במעלות הקריאה. המיוחד בחלק זה הוא רכישת מיומנות בקריאה החל משלב מילה, לשלב משפט אל שלב הקטע והסיפור הקצר. המשפטים לקוחים מעולמם של הילד היהודי. הם מספרים על החגים, על מצוות ומעשים טובים ועל הווי החיים במשפחה. הסיפורים מחנכים למצוות, למידות טובות וליראת שמים, ובעיקר- משרתים את המטרה – רכישת מיומנות בקריאה, תוך התייחסות גם לשוואים ולחטפים.

מה שמיוחד בה הוא הצורה הידידותית שבה החומר מועבר. הטקסטים לקוחים מעולמו של הילד מצד אחד, לדוגמה: טקסטים על סדר היום שלו, על משחקים עם האחים וקשר בין בני הבית. יש גם טקסטים קלילים יותר, על החגים, כמו למשל אלו שעלו כאן לאתר כדוגמה,

בהמשך, יש גם את חלק ד’ וחלק ה’.

לחלקים אלו קראתי בעבר “בנין הקריאה”, ומטרתם היא כשמם לבנות לילד את בסיס הקריאה, גם לאחר רכישת הקריאה הבסיסית. בספרים אלו נערכת חזרה על האותיות ועל התנועות והיכרות עם דגשים ושוואים, כבסיס לקריאה מדויקת, אך שוטפת. בנוסף, כפי שהקדמתי, השיטה נבנתה מתוך השטח, כלומר, מתוך ההיכרות עם חומר הלימודים של הילדים, אך גם מתוך הכרה של המקומות שהילדים נופלים בהם. לכן, הספר עובד גם על התמצאות בחומש וכולל רצף כרונולוגי של נושאי קודש בחומש, איתור פרק ופסוק בחומש, הכרת מבנה החומש, חשיפה לשפה מקראית ותנ”כית.

בהמשך, לומדים הילדים לקרוא ללא ניקוד ואף לקרוא רש”י.

אז השיטה שלך, בעצם, מלווה את הילד לכל אורך הדרך ברכישת הקריאה?

אכן, זו גם המשמעות של השם “במעלות” – זו הקנייה מדורגת ושיטתית, מאז כיתות הגן ועד שהילד יודע לקרוא רש”י. השיטה אינה מסתפקת בהקניית בסיס הקריאה. לכך, יש שיטת רבות. הייחודיות שלנו היא הליווי המתמשך, לביסוס הקריאה, לקריאה ללא ניקוד ולקריאת רש”י. הכל, תוך עבודה נכונה על יסודות הקריאה, בלי לצאת מתוך הנחה שהילד מומחה בקריאה. המציאות מוכיחה, שילדים רבים לא רכשו את המומחיות ואנו בעצם נותנים כלים מלווים לכל הילדים, כדי שיפנימו היטב את הקריאה, גם כשהיא מאתגרת יותר.

מי קהל היעד של הספרים? האם הם מיועדים לחינוך הרגיל? או להוראה מתקנת וחינוך מיוחד?

אני חושבת שזו אחת המעלות. (ניתן לשמוע את הנמכת הקול בענווה גם מעבר לקו)

אמנם, אם תשאלי מורות להוראה מתקנת, הרי שהספרים נפוצים בכל הארץ והמורות נהנות מהם מאד, בגלל העבודות שמסייעות לקדם את הקריאה אצל הילדים, בכל שלב בקריאה שבו הם נמצאים. אני חושבת שזו שיטה ייחודית, שנותנת מענה לכל אורך רכישת הקריאה ועל כן מורות להוראה מתקנת נעזרות בה ומתקשרות לברר באופן קבוע – האם יצא ספר נוסף?

אך יחד עם זאת, אני יכולה לומר בוודאות, שתלמודי תורה שעובדים לפי השיטה הזו ואימצו אותה לא רק לשלב הקניית הקריאה, אלא משקיעים שעתים שבועיות לביסוס הקריאה גם בכיתות א’ וב’, מצמצמים את אחוז המתקשים באופן דרסטי וכך חוסכים לאחוז גבוה שיעורי הוראה מתקנת.

אז יש לך ממש בשורה להורים ולמורים!!

אכן, מדובר בבשורה למען ההורים, במיוחד לאלו של ילדי כיתה א’ וב’ שצברו פערים בתקופת הקורונה. ילדים אלו עלו כיתה, אך נשארו ברמה של הכיתה הקודמת. אמנם, ראוי לציין לשבח את המורים שמחפשים כלים לגשר על הפער. הם מתקשרים ומבקשים חומר, אך לא כולם מכירים את השיטה. הורים ומורים אחראים יכולים לתת לילדים את הספרים של סדרת “במעלות הקריאה,. אלו ספרים עם הכוונה ברורה, כך שגם מי שאינו מומחה בתיווך חומר לימודי, יכול להסביר לילד את ההוראות ולראות את ההצלחה.

אז יש כאן ממש בשורה להורים ולמורים. כל מי שמחפש דרך בטוחה וברורה, יש לו מסלול….

אכן, הייחודיות של השיטה היא המענה המדורג, תוך חיזוק המיומנות דווקא בתחום הקושי. כך לדוגמה, אם ילדים מתבלבלים בין ב’ לכ’, יהיה להם תרגול עם מילים ממוקדות שמסיעות להם להבחין בכך.

אנחנו מרגישים שכבר עלינו על השיטה…

אז, זה הסוד גם של הכתיבה? איך שם עובדת השיטה?

כן. הדרוג השיטתי, תוך התייחסות למוקשים שהילדים מתמודדים איתה והבהרה פשוטה של הדברים זה הסוד. יש פה עבודה שיטתית של זיהוי הקושי ויצירת מענה בדרך של הוראה שיטתית, ברורה, מוגדרת ומעצימה.

כמו שאתם יודעים, כיום אני עובדת עם ילדי חו”ל. כבר כעשור אני כאן בתפקיד של ליווי והדרכת מחנכים לכך שהילדים יקראו היטב, וירכשו את כל אבני הדרך בשפה. בשנים האחרונות הוצאתי ספרים מדורגים על הקניית כללי הכתיבה, כולל הדרכה ברורה כיצד לכתוב מבחינת כיוון הכתיבה, רווחים ועוד. בתחום זה, אילו הייתה הדרכה מסודרת, היו מרבית הילדים מפנימים את הכללים ולא היו כותבים בכתב בלתי ברור.

סדרה משמעותית יותר היא שרשרת השפה, שבה הילדים לומדים כיצד לדבר את המילים השימושיות נכון, את כללי הדקדוק הבסיסיים, את התבניות המורפולוגיות הנחוצות ועוד. לאחרונה, הוצאתי גם ספרי הבעה וכתיב ובכך השלמתי את המענה לכיתות א-ו. בהתאם, יש גם תכנית לימודים מסודרת והדרגתית לכיתות א-ו, שנותנת למי שמשתמשים בה מענה לכל צרכי הלומדים מכיתות א-ו בתחום השפה: קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא המבוססים על שפה שימושית. התכנית כוללת גם הדרכה והכשרה למורים הלומדים על פי שיטה זו.

גאים בזכויות שלך! בוודאי יש לך חלק רב בתורתם של ילדי ישראל.

נאחל לך הרבה סייעתא דשמיא בהארת הדרך לילדים הטהורים בדרכם במעלות….

תודה שפינית לנו מזמנך. אנו בטוחים שהדברים הללו יהיו לעזר להורים רבים ומאירי עיניים למחנכים.

לרכישת הספרים ולפרטים נוספים: 0548407031