הורים רבים שואלים מתי לפנות לטיפול רגשי. איך יודעים אם הבעיה חולפת ומהווה חלק מתהליך ההתפתחות הנורמאלי? או שהנפש מאותתת. כשיש לנו ספק שווה לבדוק.

הורים רבים שואלים מתי לפנות לטיפול רגשי. איך יודעים אם הבעיה חולפת ומהווה חלק מתהליך ההתפתחות הנורמלי? או שהנפש מאותתת. כשיש לנו ספק שווה לבדוק. לרוב, ילדים נוטים לא לשתף במצוקות שלהם בדרך מילולית וגלויה אלא ‘מתנהגים’ את מה שהם מרגישים. ההתנהגות תופיע בצורות שונות ולעיתים גם קיצוניות. לדוגמא, עצבנות יתר, הסתגרות, פחדים, קשיי שינה, קשיים בהאכלה ועוד. אם אחד מסימנים אלו או יותר נמשך זמן רב, מעל חודש, וניסיתם לדבר ולהבין מה קורה בעולם הפנימי ללא הצלחה, כדאי לפנות לייעוץ.

מתי פונים לטיפול?

  •  כאשר הקושי או הבעיה נמשכים ומעוררים דאגה.
  •  כאשר ההתנהגויות או הקושי מפריעים לתפקודים חשובים בחיי הילד: התפתחות, למידה, חברה
    או משפחה.
  •  כאשר קיימת נסיגה משמעותית מתמשכת בתפקוד  השגרתי של הילד, שהוא כבר השיג.
  •  כאשר ההורים מנסים לשנות ודבר אינו עוזר.

איך מטפלים בילדים?

הדרך הנפוצה ביותר לטיפול בבעיות רגשיות בקרב מבוגרים היא טיפול באמצעות שיחה ישירה על הבעיה, בה מנסים להבין את מקור הסימפטומים, מעבדים את הקשיים הרגשיים ורוכשים מיומנויות התמודדות טובה ומתאימה יותר. אצל ילדים,  הטיפול והשיח נעשים בד”כ באופן עקיף דרך כלים מעולמו היומיומי והמוכר של הילד, כמו: משחקים, צבעים, כלי נגינה, בובות ועוד. לאט ובהדרגה נוצר קשר משמעותי בין המטפל לילד ואז הילד מרגיש בטוח להביא את העולם הפנימי שלו, על כל מורכבותו: רגשות, מחשבות לבטים פחדים וכו’. למטפל יש את הכלים הטיפוליים הדרושים כדי  לסייע לילד לארגן מחדש את עולמו הפנימי באופן שייטיב איתו יותר. בנוסף, הטיפול בבעיות רגשיות אצל ילדים מסייע בחיזוק ומימוש יכולותיו וכישוריו של הילד בתחום הבינאישי והלימודי.

כמה זמן נמשך הטיפול?

טיפול רגשי לילדים הוא תהליך, לעיתים ארוך (מעל שנה) ולעיתים קצר וממוקד. זה תלוי במספר גורמים גם יחד: סיבת הפניה, מידת החומרה ומשכה, מידת הקשר והאמון שנוצר בין הילד למטפל ועוד. לאורך כל התהליך נדרשת סבלנות ושיתוף פעולה מלא שלכם ההורים. לעיתים נעשית התערבות גם עם גורמים חינוכיים.

מה מתאים לילד שלי: פסיכודרמה? אומנות? מוזיקה? או דוקא משחק?

כל סוגי הטיפולים מתאימים לכל הילדים, היות וכל מטפל משלב בטיפול למעשה מגוון כלים ממגוון התחומים. כשאנו משבצים ילד לטיפול אנו שמים דגש על תחום ההתמחות וניסיונו המקצועי של המטפל בהתאמה לילד ולקושי איתו הגיע.

מה תפקידי כהורה?

אנו רואים בכם ההורים חלק בלתי נפרד מתהליך הטיפול בילד ולכן אחת למספר מפגשים עם הילד, אנו נפגשים אתכם, ההורים כדי להקשיב לכם ולתחושותיכם, ומנסים לעזור לכם להבין טוב יותר את ילדכם. יש מקרים בהם אתם חלק ממשי בטיפול (טיפול דיאדי המשלב את ההורה והילד גם יחד בחדר).

כל טיפול מתחיל עם פגישות היכרות ודיון משותף עם ההורים בלבד, כדי לנסות ולהבין מה הבעיה איך היא נוצרה ומה הדרך הנכונה לטפל בה, אם בכלל.

טיפול באומנות

טיפול רגשי לילדים בתרפיה באמנות הוא כלי לטיפול רגשי המאפשר לילד לבטא עצמו במגוון גדול של חומרי אמנות, כגון: צבעי עפרון, פסטל, שמן, צבעי מים, גואש, חימר, גבס, קרטון, עץ, בד ועוד. כל ילד מוכשר לעבודה מסוג זה שבה הדגש הוא על תהליך היצירה והתהליך הפנימי שחווה הילד (ולכן טיפול זה מתאים גם לילד עם קשיים מוטוריים, תחושתיים וכד’).

פסיכודרמה ודרמה תרפיה

טיפול רגשי לילדים בפסיכודרמה הוכיח עצמו כדרך טיפולית המתאימה מאוד לילדים הודות לדרך החוויתית בה מועבר הטיפול, בשילוב כלים מעולם הבמה: משחקי תפקידים, תאטרון בובות הכולל הכנת הבובות, שיחות, כתיבה והמחזת הסיפורים האישיים ושילוב של טכניקות יצירה שונות.

המשחק הדרמטי וכל “העזרים והתפאורה” של הטיפול מהווים מכלול טיפולי המאפשר לילד אמצעי לעבד את חוויותיו באופן יצירתי, הודות לכך הטיפול נחווה לילד כמרחב בטוח ונגיש ולא מאיים, מזמין ומאפשר לו לחוש ביטחון, להפתח, להעז ללמוד על עצמו ולחוות את עצמו כאדם חשוב ומשמעותי הן לעצמו והן לסובבים אותו.

תוכלו לקרוא בהרחבה על הטיפול במשחק במאמר “מי רוצה לשחק איתי?” מאת שמואל בלעך מטפל בפסיכודרמה

טיפול במוזיקה

הטיפול נשען על שימוש במוסיקה חיה (אלתור, ביצוע, כתיבת שירים, הלחנה ושירה) ו/או שימוש במוסיקה מוקלטת (האזנה למוזיקה). אלמנטים מוסיקליים שונים כמו: קצב, הרמוניה, גוון, גובה הצליל ומהירות, מאפשרים למטופלים להקשיב לעולמם הפנימי, להבין ולהתמודד עם קשיים וקונפליקטים תוך ובין אישיים ולהביאם לצמיחה אישית.

טיפול רגשי במוזיקה

 

אין צורך בכישרון או רקע אומנותי, כדי להיתרם מטיפול במוזיקה, היות ואיכות התוצר אינה רלוונטית, כי אם התהליך עצמו.

משחק ויצירה הם הזדמנות להביע את הדמיון, האותנטיות והספונטניות של האדם. זו חוויה שלאורך זמן מובילה לתחושת סיפוק, תחושה של תיקון נפשי ושינוי. תהליך היצירה יכול להיות תהליך מרפא שמייצר חוויה של גדילה אישית.

אין כמו תחושת בטן של אבא אמא. כשמשהו מטריד אתכם, כשמשהו בהתנהגות ילדכם או בהתפתחותו לא נראה תקין, אל תהססו לפנות לייעוץ.

מלבד זאת תוכלו להיעזר ברשימת “נורות אזהרה” שיוכלו לסייע לכם לזהות קושי ולפנות לסיוע מוקדם ככל האפשר.

  • אם ילדך מתקשה ליצור קשרים חברתיים
  •  אם לילדך  התפרצויות זעם
  •  אם ילדך לא מבטא רגשות
  •  אם ילדך סובל מחרדה
  •  אם בישנותו של ילדך מקשה עליו לפתח קשרים חברתיים
  •  אם ילדך אינו מוציא לפועל את יכולותיו וכישוריו החיוביים
  •  אם ילדך בעל דימוי עצמי נמוך
  •  אם ילדך מתמודד עם בעית קשב וריכוז
  •  אם ילדך נחשף או עבר אירוע טראומתי, כמו: מחלה, תאונה, אובדן, אלימות וכד’

חשוב לפנות אך ורק לאנשי מקצוע מוסמכים ולמרכזי טיפול המוכרים ומפוקחים ע”י משרד הבריאות.

זכרו! בגיל הרך קימת יותר גמישות ויכולת לשינויים. לכן טיפול מוקדם יהיה יעיל יותר לטווח ארוך, ימנע התפתחות של תסכולים והחמרה של המצב הרגשי ויחסוך לכם זמן ומשאבים.