התפשטות נגיף הקורונה בארץ ובעולם מביאה אתה תחושת חרדה וחשש. ראשית, חשוב לציין שתחושת החרדה הנה תגובה נורמלית לסיטואציה זו. יחד עם זאת, יתכן כי בנסיבות שונות, תחושת החרדה תתעצם ותציף אותנו עד כדי פגיעה ביכולת התפקוד הנורמטיבי. להלן מספר טיפים שיוכלו לסייע לנו בתקופה זו:

  • אמונה ונקודת מבט 
כאשר אנו חווים תקופה קשה, חוויה זו יכולה להידמות בעיננו כחוויה אין סופית שעלולה להימשך ל”נצח” וקשה לנו לעתים להתייחס אליה כאל חוויה חולפת. אחת ממקורות התמיכה החשובים ביותר הנה האמונה בהקב”ה והתפיסה שיש השגחה. גם בתקופות קשות כאשר האור בקצה המנהרה נראה רחוק או שאינו נראה כלל, יש להישען על האמונה, להתפלל, לקרוא תהלים ולבטוח בקב”ה. כך גם יש לזכור שלכל דבר יש התחלה אמצע וסוף, וגם למשבר הקורונה יהיה סוף .
  • מודעות לרגשות שלנו
יש להיות ערניים לשינויים במצבי הרוח שלנו, לשינויים בתחושת הביטחון והחרדה שלנו. שינויים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי בקוצר רוח, נשימות מהירות, קשיי ריכוז, הימנעות מפעולות שונות (אין הכוונה לפעולות שהרשויות ממליצות להימנע מהם) וכד’. דרך להתמודד עם תחושות אלו הנה תרגילי נשימה, כגון נשימות מלאות ואטיות תוך התמקדות על נשיפות ארוכות למשך מספר דקות. בנוסף, מומלץ להיות בקשר עם אחר משמעותי שנוסך בך תחושת בטחון.
  •  ניתוק מאמצעי תקשורת
בתקופות מורכבות כגון התקופה זו ישנה נטייה לצרוך יותר חדשות בעיתונות וכדו’. הצפת מידע מכל אלו יכולים לעתים להגביר את תחושת המתח והחרדה. לפיכך מומלץ להוריד הסקרנות לאמצעי התקשורת.
  •  הפרדה בין  עובדות לספקולציות
כאשר ישנו משבר בסדר גודל עולמי כפי שאנו חווים שרשרת השמועות והספקולציות יכולה להגיע לממדים גדולים ביותר. כדאי מאד לקחת זאת בחשבון ולהתייחס בערבון מוגבל ל”שמועות” השונות ולעשות הפרדה בין עובדות לבין מה שרק נחזה כעובדות ומיתוסים.
  •  התעמלות
הספרות המחקרית מצביעה על כך שפעילות של התעמלות גורמת לתגובות כימיות שונות שבין היתר מקנות תחושת בטחון ושלווה. מומלץ לערוך פעילות ספורטיבית ככל שניתן. פעילות זו תוכל לסייע בהפחתת תחושת הדחק, החזרת תחושת שליטה והעצמת תחושת הביטחון.
  • קשר עם אחר
 בעקבות ההנחיות השונות לעתים אנו נדרשים לנתק או לצמצם את הקשר החברתי שלנו עם הסביבה. יחד עם זאת, הסביבה מהווה מקור תמיכה משמעותי עבור הפרט ובייחוד במצבי דחק ומשבר. לפיכך מומלץ להמשיך לשמור על קשר עם החברה וזאת בהתאם להנחיות למשל בשיחות טלפון ובאמצעי המדיה השונים המותרים. במסגרת קשר זה ניתן אף לפרוק את התחושות השונות ולשתף אחד את השני בחוויות האישיות ודרכי ההתמודדות.
  •  שמירת מסגרת
מציאות החיים כעת לעתים שוברת את המסגרת שאנו רגילים לחיות בה. סדר היום לעתים יכול להחוות כסדר יום כאוטי, מבולגן וחסר שליטה. למרות התנאים הלא נוחים, מומלץ לבנות סדר יום עם מסגרת מסוימת שמתאימה למגבלות השונות. סדר יום זה יכול לכלול לימוד, ספורט, קריאה וכד’. שמירה על המסגרת יש בכוחה ליצור אי של שפיות בתקופה שנדמת לעתים כחסרת שפיות.
בעז”ה שנדע ימים בריאים!