דיברנו כיצד אנחנו יכולים לגרום למידע מסוים להיות מועדף להיקלט במוח, ועכשיו נתמקד בשלב הבא: אחרי שהמידע כבר נקלט, איך נשפיע על אורך הזמן שהוא יישאר שם?
שני כללים חשובים נוספים ודפי עבודה להורדה

כלל שלישי מרבית הנכנסים לבניין ישהו בו זמן קצר. רק מיעוטם יהפכו לדיירים קבועים.

  1. תרגילים לזיכרון בטווח המיידי – נותנים לילד מידע כלשהו, ומבקשים שיחזור עליו. זה יכול להיות שם של אות, קטגוריה, מילה באנגלית, כתיב של מילה בעברית או תאריך בהסטוריה.
  2. תרגילים לזיכרון בטווח הבינוני – נותנים לילד מידע כלשהו, הוא חוזר עליו במיידי. עוסקים בעניינים אחרים, ואחרי כ-20 דקות שואלים אותו שוב על המידע שניתן לו קודם. אפשר לנסות בלי להכין אותו מראש, ואפשר לומר לו מראש: תזכור את זה טוב, עוד מעט אשאל אותך שוב על זה.
  3. תרגילים לזיכרון לטווח ארוך – על מנת שהמוח יאחסן לטווח ארוך, המידע צריך להיות “מחובר” למידע שקיים כבר. עוזרים לילד לקשר את המידע החדש למשהו שהוא מכיר, ממשיכים למידע חדש אחר – שונה, ומבקשים לחזור ולומר את המידע הראשון.
  4. אם הילד מצליח גם לעשות מניפולצייה עם כמה פרטי מידע, למשל למצוא צליל פותח של 3 מילים שניתנו לו – הוא מפעיל גם את הזיכרון הפעיל. זיכרון פעיל מחזק את הזיכרון לטווח ארוך כי הוא יוצר יותר קשרים במוח. תרגילים חזקים לחיזוק שריר זה נלמדים בקורס “נוירודינמיקה” של גב’ שולמית שרייבר.

כלל רביעי הנמצאים בבית מתבקשים לשמור על הסדר ועל יחסי שכנות טובים!

מספרים על אבא של בחור ישיבה מהדורות של פעם, שטרח ונסע שעות בשביל לבקר את בנו בישיבה. כשהגיע התברר שהבן בבית המדרש, האב הסתפק בביקור בחדר בו הבן מתאכסן. כשראה שחפציו של הבן מסודרים כדבעי התרשם לטובה, ויצא לדרכו חזרה. “אם החדר מסודר, מסתבר שגם הראש מסודר, וזה העיקר”, משהו כזה אמר. ואכן, חשוב שנמחיש זאת לתלמידים, נלמד אותם על היררכיה בין מושגים: שם של קטגוריה, קבוצות משנה, תתי קבוצות בתוך קבוצות המשנה. כמובן שכדאי לתת גם תמיכה חזותית לעניין: בגיל צעיר אפשר לשרטט עיגול גדול בשביל לייצג את הקבוצה הכוללת, ובתוכו לשרטט עיגולים קטנים לקבוצות המשנה, וכך הלאה. בגיל בוגר אפשר ללמד את ההיצג של התרשים – לחצו על דפי העבודה להורדה:

       

כשמלמדים מושג חדש, כדאי לדבר על המיקום שלו בהיררכיה של המידע שכבר קיים אצלנו.

כלל חמישי הדיירים הקבועים מוזהרים כי צפויים שינויים במהלך השנים.

אם חשוב לנו שהילד ישמור את המידע החדש לאורך זמן, מידע חיוני שלא היינו רוצים שיאבד במשך השנים – כדאי לדאוג לכך שיצטרך להשתמש בו שוב ושוב, שירגיש כי הוא עדיין נחוץ עבורו. שימוש בידע שנרכש בשיעור אחד לצורך שיעור בתחום דעת שונה יוסיף גם כן להעמקת המידע ושימורו לאורך זמן. אך יש לקחת בחשבון שקיים מידע שנקלט בשלב מסוים, ובמשך הזמן נעשה כבר לא נחוץ – וניתן להיפרד ממנו. עדיף להתמקד במה שחשוב ומועיל עבורנו.

גם אצלנו המורים, מתרחשים שינויים. תלמידים חדשים, צרכים מתחלפים. זה גורם לנו להתפתח ולפתח כלים מתאימים. ואולי יש חומרים מוכנים שמישהו כבר הוציא, ויכולים לחסוך זמן וניסיונות כושלים? בשביל זה ארגנו בחנוכה שעבר את יריד “מאורות” באולמי “קונטיננטל”. התאגדנו שם כ-15 בתי יוצר של חומרים ייעודיים לתלמידים מתקשים והקהל המקצועי שהגיע שמח למצוא שפע של אוצרות וכלים למגוון תחומים.

במסגרת “סוף שנה” מיוחדת זו, אנו מפעילים מיזם המשך – יריד מאורות מרחוק” – יריד וירטואלי שבו ניתן לקבל מידע על כ-20 יעדים שניתן להשיג בקלות, כמו למשל: איך להטרים שיעורי קודש למתקשים? כיצד להכין את העולות לא’ גם בתפקודים ניהוליים? באילו כלים ניתן לשפר דיוק ושטף בקריאת מילים? איך לעצב חומרי למידה שפיתחנו ועדיין בכתב יד מוצגים? ועוד מגוון פתרונות יצירתיים במשחקי שפה וכלים דידקטיים שפותחים לכם דרך קלה להצלחה, בסיעתא דשמיא.

אם תרצו לקבל את כל הפרטים, שלחו בקשה במילים:

רוצה לבקר ביריד מאורות מרחוק” – למייל:

5793314@okmail.co.il

⇐את הכללים הראשונים לזיכרון תוכלו לקרוא במאמר ‘למי נותנים להכנס בלי מסכה’