מה הם שלבי הנביטה של הצמח?

בפעילות המוצעת כאן שני “רווחים” חינוכיים – גם למידה על שלבי הנביטה בצורה חיה ומוחשית, וגם עוד צמח מאכל שאפשר לגדל בקלות, ואולי אפילו לזכות להשתמש בו בסימני ראש השנה הבעל”ט…

השעועית, מעבר להיותה קטנית חשובה וקלה לגידול, היא גם אמצעי המחשה מעולה לשלבי הנביטה השונים של הזרע.

קצת על השעועית:

השעועית היא קטנית חשובה ממשפחת הקטניות, המוזכרת כבר במשנה. גדלה כצמח מטפס או משתרע, ניתן להכין ממנה גם נבטים טעימים למאכל (“נבטים סיניים”  לבנים עבים, הנמכרים בחנויות, הם למעשה נבטים של שעועית ירוקה קטנה מסוג “מש”). בנוסף לנבטים, אפשר לאכול את השעועית כאשר היא צעירה, יחד עם התרמיל שלה (שעועית ירוקה), או לאכול את הזרעים לבדם, שנקטפים לאחר שהתרמיל התייבש (שעועית לבנה \ אדומה, תלוי בזן). ישנו זן נוסף של שעועית, ארוך במיוחד, המכונה “לוביה” – תנאי הגידול שלו זהים לשעועית הרגילה.

חשוב להדגיש כי השעועית היא גידול קיץ, ואפשר לגדל אותה באביב ובקיץ. החל מחודש אלול מתחילה עונת הסתיו, ולאחריה החורף, ובתקופה זו (בין אלול לשבט) לא מומלץ לגדל שעועית.

כדי להתחיל לגדל שעועית, צריך לקנות זרעי שעועית הנמצאים בכל מכולת במדף הקטניות. ככל שהזרע יהיה גדול יותר, כך יהיה קל יותר לילדים לעקוב אחרי תהליך הנביטה.

על תהליך גידול של השעועית

כפי שכבר הסברנו, אנו מבקשים להמחיש בעזרת השעועית את שלבי הנביטה של הזרע. צירפנו לכם דף הממחיש את השלבים השונים: הזרע מתנפח כתוצאה מהמים ונוצר סדק בקליפה, גבעול קטן יוצא דרך הסדק, הגבעול מתחיל להרים את הזרע מעל פני האדמה וכן מוציא מעט שורשים, הזרע יוצא מעל פני האדמה ונפתח לשניים, שני חלקי הזרע הופכים להיות שני העלים הראשונים (הנקראים “פסיגים”), ולאחר מכן מתפתחים העלים ה”אמיתיים” של הצמח.

באמצעות בקבוק שקוף ניתן לראות בצורה מוחשית את השלבים השונים. אלא שפעמים רבות השורשים נכנסים לעומק הבקבוק וקשה לראות אותם מבחוץ, ועל כן נשתמש בבריסטול שנצמיד אותו לתוך הבקבוק מבפנים, ואת הזרעים נשים בין דפנות הבקבוק לבריסטול. הבריסטול יירטב על ידי המים ויעביר את הרטיבות לזרעים, אבל יעכב מעט את חדירת השורשים פנימה, וכך נוכל לראות את כל שלבי הנביטה שאף פעם לא ראינו, כי הם מתרחשים מתחת לפני האדמה. אם הבריסטול יהיה שחור, או בצבע כהה, נוכל לראות זאת בקלות…

כדי לשפר את סיכויי ההצלחה, מומלץ להשרות את זרעי השעועית במים בלילה שלפני הזריעה.

לאחר שהתהליך יומחש, והשעועית כבר גדלה, אפשר להעביר אותה למקום הקבע, שיהיה באדמה או בתוך מיכל בעומק של 30-40 ס”מ. אפשר במקביל לגדל את הצמח גם בחצר הגן, או בתוך אדנית הנמצאת בקביעות בגן.

שמש: כמו כל הירקות, השעועית זקוקה לשמש מלאה כדי להתפתח. אם אין שמש מלאה, אפשר להסתפק במינימום 5 שעות שמש, וכל המרבה הרי זה משובח…

בפעם הראשונה יש להשקות את האדמה לפני הזריעה, משקים את האדמה היטב, ובעציצים: לפחות עד שייצאו מים מלמטה. לאחר הזריעה, ממשיכים להשקות בכל יום כדי לשמור על הלחות. אם יש צלחת מתחת לעציץ, רצוי לרוקן אותה בקביעות, מכיוון שמים עומדים, ללא ניקוז, מזיקים מאד לצמחים.

אֵיךְ מְגַדְּלִים שְּׁעוּעִית?

  • אוֹסְפִים בַּקְבּוּקִים: מִשְׁתַּמְּשִׁים בַּבַּקְבּוּק שֶׁסִּיַּמְנוּ לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בּוֹ, אוֹ לוֹקְחִים בַּקְבּוּק מִסַּל הַמִּחְזוּר הַקָּרוֹב. בְּהִזְדַּמְּנוּת אַחֶרֶת, תַּחֲזִירוּ לְפַח הַמִּיחְזוּר בַּקְבּוּקִים אֲחֵרִים בִּמְקוֹם מָה שֶׁלְּקַחְתֶּם… (זֶה גַּם עוֹזֵר לִשְׁמִירָה עַל הַסְּבִיבָה שֶׁלָּנוּ).
  • חִיתּוּךְ הַבַּקְבּוּק בָּאֶמְצַע: לוֹקְחִים מִסְפָּרַיִם וּבְצוּרָה זְהִירָה- גּוֹזְרִים אֶת הַבַּקְבּוּק לְחֵצִי (בְּדִיּוּק בָּאֶמְצַע שֶׁלּוֹ) כְּדַאי גַּם לְהוֹרִיד אֶת הַתָּוִית לִפְנֵי.
  • ניקוב תחתית הבקבוק: לוֹקְחִים אֶת הַמִּסְפָּרַיִם, וְעוֹשִׂים חֹרִים בַּתַּחְתִּית הַבַּקְבּוּק, כְּמוֹ שֶׁיֵּשׁ חֹרִים בַּתַּחְתִּית שֶׁל כָּל עָצִיץ – כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה רִקָּבוֹן בָּאֲדָמָה.
  • הַכְנָסַת הַבְּרִיסְטוֹל לְתוֹךְ הַבַּקְבּוּק: גּוֹזְרִים אֶת הַבְּרִיסְטוֹל הַשָּׁחֹר לְפִי גֹּדֶל חֲצִי הַבַּקְבּוּק שֶׁלְּפָנֵינוּ, וּמַכְנִיסִים אוֹתוֹ פְּנִימָה בָּאֹפֶן שֶׁהוּא יִהְיֶה צָמוּד לַדֹּפֶן הַבַּקְבּוּק.
  • מְמַלְּאִים אֲדָמָה בְּתוֹךְ הַבְּרִיסְטוֹל הַשָּׁחוֹר: לוֹקְחִים אֲדָמָה מֵהַגִּנָּה אוֹ מֵהֶחָצֵר, וּמְמַלְּאִים בְּתוֹךְ הַבַּקְבּוּק- בְּאֹפֶן שֶׁהַבְּרִיסְטוֹל יִהְיֶה צָמוּד מְאוֹד לַבַּקְבּוּק.
  • מְהַדְּקִים אֶת הָאֲדָמָה בְּתוֹךְ הַבַּקְבּוּק: מְהַדְּקִים הֵיטֵב אֶת הָאֲדָמָה בְּתוֹךְ הַבַּקְבּוּק, כְּדֵי שֶׁהָאֲדָמָה תִּלְחַץ אֶת הַבְּרִיסְטוֹל וְתַצְמִיד אוֹתוֹ אֶל הַבַּקְבּוּק.
  • תּוֹחֲבִים אֶת גַּרְעִינֵי הַשְּׁעוּעִית בְּתוֹךְ הַבַּקְבּוּק: לוֹקְחִים 3-6 זַרְעֵי שְּׁעוּעִית וְתוֹחֲבִים אוֹתָם בֵּין הַבְּרִיסְטוֹל לַבַּקְבּוּק, הַמַּטָּרָה שֶׁלָּנוּ הִיא שֶׁהַזֶּרַע ‘יַחְשֹׁב’ שֶׁהוּא בָּאֲדָמָה – וְיַתְחִיל לִגְדֹּל לְאַט לְאַט.
  • מַשְׁקִים אֶת הַזֶּרַע: עַכְשָׁו אֲנַחְנוּ מַשְׁקִים אֶת הַזֶּרַע בָּאֲדָמָה. בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה אֲנַחְנוּ מַשְׁקִים הָמוֹן, עַד שֶׁיֵּצְאוּ מַיִם לְמַטָּה. לְאַחַר מִכֵּן מַשְׁקִים מְעַט בְּכָל יוֹם, כְּדֵי שֶׁהָאֲדָמָה תִּשָּׁאֵר עִם לַחוּת.
  • מַמְתִּינִים בְּמֶתַח.. וּבְסַבְלָנוּת! מַנִּיחִים אֶת הַבַּקְבּוּק בְּמָקוֹם מוּאָר וּמַמְתִּינִים בְּסַבְלָנוּת שֶׁהַשְּׁעוּעִית תִּנְבֹּט הַזְּמַן שֶׁזֶּה יִקַּח: כִּשְׁבוּעַיִם. דֶּרֶךְ הַבַּקְבּוּק הַשָּׁקוּף, נוּכַל לַעֲקוֹב אַחֲרֵי שְׁלַבֵּי הַנְּבִיטָה (כְּמוֹ בַּצִּיּוּר הַמְּצוֹרָף). כְּשֶׁהַנֶּבֶט יִגְדַּל, נוּכַל לְהַעֲבִיר אוֹתוֹ לָאֲדָמָה. אָבֵל אֶת זֶה נִלְמָד, בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם, בַּהֶמְשֵׁךְ!
  • מַעֲבִירִים לְעָצִיץ גָּדוֹל יוֹתֵר: אַחֲרֵי שֶׁהַשְּׁעוּעִית הַצְּעִירָה מַגִּיעָה לְגוֹבַהּ שֶׁל כְּ-20-30 ס”מ, צָרִיךְ לְהַעֲבִיר אוֹתָהּ לְעָצִיץ חָדָשׁ וְעָמוֹק יוֹתֵר, בְּעוֹמֶק שֶׁל כַּ-40 ס”מ. אִם אֵין לָכֶם עָצִיץ בְּעוֹמֶק כָּזֶה, אֶפְשָׁר לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בְּמֵיכַל שֶׁל מְרַכֵּךְ כְּבִיסָה בְּתוֹר עָצִיץ! לֹא לִשְׁכּוֹחַ לַעֲשׂוֹת חוֹרִים לְמַטָּה כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה נִיקּוּז, וְכֵן לְקַשֵּׁט אוֹתוֹ שֶׁיֵּירָאֶה יָפֶה וּמְטוּפָּח…
  • לחצו כאן להורדת קובץ שמדגים את שלבי הנביטה

יש עוד הרבה ירקות שאפשר לגדל בבית  בקלות… רוצים לדעת איך?

לשומרה מעניקה סדנאות גינון וטבע לילדים, בבית ובקיטנה, ללא תשלום!

סדנאות מיוחדות לקיטנות וימי כיף.

לקבלת הסדנאות לחצו כאן!

* ללא צורך בידע קודם,  ללא צורך בקניית כלי עבודה או בהשקעה כספית!
הסדנא מעניקה לילדים בטחון עצמי, תחושת סיפוק והנאה, ומתאימה לכל גיל