מלך עשיר ואהוב על עמו ביקש לנוח ממסעותיו ומלחמותיו הרבים, והחל בבניית ארמון בו יזדקן להנאתו. הוא ייחד קיר מרכזי עליו יתלה ציור דמות דיוקנו, כך שבהמשך הדורות יזכרו אותו ואת תפארתו. הזמין המלך צייר, הטוב במדינה ודרש שֶׁיְּצַיְּרוֹ בציור ענק.

הצייר היה נבוך, כי ממלחמותיו הארוכות בהן ניצח המלך וכבש ארצות, נותר הוא נָכֶה ומצולק. גִּדֵּם יד וְקִטֵּעַ רגל, חסרה לו עין וכתפו מעוותת. הצייר התמסר לבקשת המלך. בתום העבודה ראו השרים והתפעלו “צייר כשרוני! איזה ציור אמיתי“! אך בראות המלך דיוקנו נפגע! “כך יזכרו אותי? בעל מום פגוע מכף רגל עד ראש, צורה של מפסידן! לכלא תשליכון אותו!”.

הצייר השני למד מטעות קודמו. הוא ‘שיפץ’ את מראה המלך. גם הפעם כעס המלך “וכי מכון להשתלת איברים יש כאן? לא אתן יד לתעתע בציבור ולתלות ציור שקרי! הכניסו אותו לתא עם הצייר הקודם!”.

והקיר המרכזי עדיין מצפה לציור. ציירים רבים חמקו מלהגיע. התייצב צייר צעיר שזקוק לשכר. בתום שלושים יום שניתנו לו התאספו המלך ושריו לחזות בתוצאה. הציור הענק הוכנס, מכוסה. מתח באולם. מה יהיה הפעם? הצייר ניגש לאטו לחשוף את היצירה. הנשימה נעצרת. העיניים פקוחות ומשתוממות. בציור רואים את המלך ב’פרופיל’ כשהוא רוכב על סוסו, מסתער לעבר האויב. הוא נראה מזווית בה ידו הטובה מושטת ומרימה חרב בגבורה, וגופו בתנוחת מרדף משיג ומנצח. בזווית בו מצויר המלך רואים רק את העין הבריאה, הרגל השלימה, ואף הכתף הפגועה משתלבת היטב, בהיותה רכונה על גב הסוס הדוהר.

לכל דבר בחיים יש כמה וכמה זוויות. ניתן להביט בעין רעה ולראות את הרע, אך עם רצון טוב מוצאים זווית חיובית. בפרשתנו מעביר בלק את בלעם ממקום למקום – למצוא מקום בו תחול קללה. שתום העין! למה לחפש את הרע? הקב”ה הוציא מפיו את האמת: לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב וְלֹא רָאָה עָמָל בְּיִשְׂרָאֵל! אין הקב”ה חפץ לראות במגרעותיהם של ישראל. בכל אדם יש טוב, והקב”ה מלמדנו להביט ולגלות את הטוב.

תפקיד המחנך לראות בטוב תלמידיו, כי רק לאחר שהוא מכיר במעלותיהם ובאיכויותיהם, יצליח, מתוך רצון אמיתי, להטיב עמהם, לתקן את פגמיהם וליישר את אורחותיהם. מבט חיובי וטהור, מציאת הזוויות החיוביות, העמדת התלמיד ב’פרופיל’ בו יבליט את הצדדים החזקים שבו, מאפשרים לקדמו וללטשו עוד.

ר”מ ‘חשוב’ בא בפני הגה”צ ר’ יחזקאל לוינשטיין זצ”ל בשאלה: אני מוזמן למסיבות אירוסין רבות של תלמידי, ומתכבד לדרוש בשבחי ‘החתן שלנו’. מה אעשה כשאין לחתן מעלות? האם ולמען השלום והמשפחה מותר לי ‘להמציא’ מעלות? המשגיח התרעם “אתה בא אלי להראות זהירותך ב’מידת אמת’. לצערנו, טרם זכית להיות איש אמת! הרי ‘אדם אמיתי’ מזהה ורואה מעלות ותשבחות בכל בחור ובחור!

כאשר תלמיד מרגיש שמביטים בו ב’עין טובה’, כשהוא שומע שמצפים ממנו והינו מסוגל, התוצאות מגשימים את הציפיות. מנהל הרואה את הצד החיובי בכל מורה לומד להסתדר עם מעלותיו וממילא לגמד חסרונותיו. הבה נלמד למנות שלש מעלות טובות שבאדם – לפני שבאים לעסוק במגרעותיו. גילוי עיניים!

בהצלחה בעבודת הקודש!

יחיאל מיכל מונדרוביץ’

להארות והזמנות:  123ymm@gmail.com